Lufthansa gamla First Class: flygöversikt i Boeing 747-8 (FRA-HND)
Jag har drömt om att flyga första klass sedan jag började intressera mig för flygresor. I november 2025 lyckades jag äntligen planera in en affärsresa till Japan med förstaklassflygningar med Lufthansa.
Dit flög jag med den gamla produkten i en Boeing 747-8 och tillbaka i den helt nya Allegris First Class i en Airbus A350-900.
Söka efter den billigaste First Class-biljetten
Lufthansa är medlem i Star Alliance, där jag använder Miles + Bonus från Aegean Airlines of Greece som mitt huvudsakliga bonusprogram för att tjäna bonuspoäng.
Även om det är möjligt att boka Lufthansa First Class-flyg genom detta program, är tillgängligheten endast på den gamla layouten och inte den nya Allegris First Class, där det bara finns 3-4 platser på planet.
Det skulle inte vara meningsfullt att bara boka en enkelresa för miles, eftersom enkelresor i First Class vanligtvis inte är mer lönsamma än tur-och-retur-flygningar.
Därför hade jag inget annat val än att köpa returflyget för "kontanter".
Jag beskriver mer om hur man hittar rutter som nya Allegris First Class flyger på i den här recensionen.
I slutändan föll valet på Tokyo, som är en tillräckligt lång flygning för att jag ska kunna njuta av First Class, plus att det var praktiskt att besöka Japan för jobbet och uppdatera några guideböcker på vår webbplats.
Efter en hel del letande och uträknande av olika kombinationer valde jag flygningen Kairo - Tokyo tur och retur, med tanken att prova den gamla första klassen på vägen dit och den nya Allegris på vägen tillbaka.
Biljetten från Kairo var överlägset billigast - jag betalade 5 200 euro. Jag köpte flygbiljetterna direkt på flygbolagets webbplats lufthansa.com.
De billigaste flygen från Prag med omnejd kostar omkring 10 000 euro och jag hittade de billigaste flygen direkt från europeiska flygplatser från Oslo och Lissabon för priser runt 7 000 euro.
Anslutningsflyg från Kairo
Jag tog mig själv till Kairo från Prag genom att använda och beskriva Sphinx SPX-flygplatsen i vår guidebok och besöka det nyöppnade GEM - Grand Egyptian Museum.
I förstaklassbiljetten ingick anslutningsflyg i business class, eftersom förstaklass inte är tillgängligt på regionala flygplan. Recensioner av dessa flygningar finns också under dessa länkar:
- Egyptair old-school Business Class, Boeing 737-800, CAI-MUC
- Lufthansa Business Class, Bombardier CRJ-900, MUC-FRA
Incheckning i den privata First Class Terminal Lounge
Jag valde medvetet den här kombinationen av flygningar för att få längsta möjliga mellanlandningstid i Frankfurt. Det blev över 22 timmar, så jag lyckades ändå ta mig runt på Frankfurts vackra julmarknader!
Men huvudanledningen var förstås att besöka den världsberömda First Class Terminal (FCT), förmodligen världens bästa flygplatslounge, som ligger i en helt separat byggnad från huvudterminalen.
Du hittar hela upplevelsen, inklusive foton, i min recension av First Class Terminal Frankfurt.
Ombordstigning med limousin
Passkontrollen sker direkt i First Class Terminal, varifrån passagerarna körs till planet med limousine.
Om du är den enda passageraren på flygningen kommer du att resa i en ny BMW 7-serie.
I mitt fall var det totalt 3 passagerare på flyget till Tokyo, så vi transporterades i en Volkswagen Multivan.
Vi kliver ur bilen på asfalten, där vi sedan går in i hissen som tar oss till den vanliga ombordstigningsbryggan.
First Class-hytten i nosen på 747-8
Jag gillar den gamla Lufthansa första klass, att döma av foton och videor, men nuförtiden skulle jag säga att det är mer upp till standarderna för mycket bra affärsklass.
Så jag är väldigt angelägen om att se vad mina känslor kommer att vara i verkliga livet.
Om jag flög med ett annat plan skulle de förmodligen vara värre. Men förstaklasskabinen på den ikoniska Boeing 747-8, som är placerad precis i nosen där planet smalnar av, skapar bara en oemotståndlig och mycket premiumkänsla!
I Boeing 747-8 finns det alltid tre säten på vardera sidan vid fönstren och sedan två säten i mitten bredvid varandra, perfekt för till exempel par.
Bekvämt säte, lite privatliv
Jag kan inte säga något negativt om själva sätet. Den är riktigt rymlig och mycket bekväm.
Sätet är 78 cm (30,5') brett och radavståndet är 210 cm (83').
Jag uppskattar verkligen det enorma förvaringsutrymmet, som är ojämförligt mycket större än i nya Allegris First Class i Airbus A350.
Jag har två rymliga fack mellan sätet och fönstren som rymmer alla mina dokument som pass, boardingkort, men kanske också en stor tryckt meny eller stora hörlurar.
Det finns också ett stort förvaringsutrymme i fotstödet, som du kan flytta närmare och sätta fötterna på.
Jag kan förvara min kappa, jacka och andra småsaker i garderoben längst fram i kabinen nära dörren.
Boeing 747-8 har också standardfack för bagageutrymme där jag förvarar min ryggsäck. Detta saknas till exempel på Airbus A350 i den nya Allegris First Class.
Jag väljer redan plats 2A i förväg. Till skillnad från Lufthansas nya Allegris Business Class kostar det inget extra att välja en specifik sittplats i First Class.
I efterhand ångrar jag dock detta val lite. Medan sätena 2A och 2K är längst bort från alla andra, ligger de precis intill disken som används av besättningen för service.
Så integriteten är inte precis idealisk och nästa gång skulle jag förmodligen välja platserna 1A eller 1K precis i planets nos.
Den största nackdelen med sätet är dock avsaknaden av en dörr, gardin eller något annat som helt separerar mig från den omgivande kabinen.
Jag förväntar mig bara detta i modern, högkvalitativ första klass nuförtiden (och fick det till exempel på returresan i en Allegris-kabin).
Sätet har visserligen en utdragbar skärm, men det är inte riktigt samma sak. Privatlivet är bara i nivå med bättre moderna affärsklasser.
Sätets positionering och kontroller
Du kan luta sätet själv och mycket enkelt till praktiskt taget vilken position som helst när som helst, upp till ett horisontellt lie-flat säte.
Manövreringen är enkel och intuitiv och styrs med manuella knappar i höger armstöd.
Hur har jag sovit? Jättegott!
Efter middagen går jag och lägger mig för kvällen.
Jag kan själv fälla upp sätet till horisontellt läge, men sängkläderna, madrassen och filten förvaras i fack i flygplanets nos som endast besättningen har tillgång till.
Sängen är 205 cm (81'') lång, så även riktigt långa personer kan sova på den.
Tillsammans med en bredd på mer än 70 cm är sängen extremt rymlig och bekväm.
Täcket och madrassen är jättebra, mjuka och varma.
Jag kan inte låta bli att tycka att sängen är lika bekväm som den jag har hemma och jag hade en fantastisk natts sömn.
Den enda nackdelen, kanske jämfört med nya Allegris First Class, är den tidigare nämnda avsaknaden av en dörr eller en komplett skärm som skiljer sätet från omgivningen.
Kabinbelysningen är dämpad under natten, men om passageraren framför dig tänder en läslampa bländar ljuset i stort sett hela kabinen.
Jag har min säng uppfälld i ett säte cirka 2 timmar före landning. Totalt sov jag ungefär mindre än 7 timmar.
Mat och dryck under flygningen
Servicen under flygningen är densamma i både gamla och nya Allegris First Class, och skiljer sig bara åt beroende på om du har en natt- eller dagsflygning.
Mitt flyg från Frankfurt till Tokyo avgår strax efter kl. 14.00 och anländer nästa dag ca kl. 10.00.
Välkomstdrink och tryckt meny
Det första som kommer är en välkomstdrink, oliver, nötter och en varm våt servett.
Du kan välja vilken dryck som helst som finns ombord, jag väljer den traditionella champagnen.
Före avgång får alla passagerare en tryckt meny och en mycket omfattande vinlista.
Valfritt antal drycker när som helst under flygningen
Du kan när som helst be om valfri dryck eller små snacks som kakor och kex.
Före huvudmåltiden dricker jag min favoritcocktail som är Lufthansas signatur - Avionic.
Buffén är enorm och tung och du får alltid dricks av besättningen. Men om du vill kan du ge dricks själv. Bordet är placerat i ett av facken under fönstren.
Förrätt och kaviarservering
Redan före huvudservicen kommer kaviaren - Lufthansas signaturprodukt i första klass. Kaviartjänsten är helt enkelt ett koncept på det här flygbolaget som alla vanliga passagerare och flygentusiaster känner till.
Förrätten är väldigt fräsch, färgglad, lätt och utsökt! Jag gillar presentationen och jämfört med business class-service finns det mer mat och mycket mer variation.
Huvudrätten
Till huvudrätt väljer jag fisk - marulk - med Beurre Blanc-sås. Den här gången är presentationen för mig mycket sämre än förrätterna, men rätten är välsmakande och framför allt lätt. Exakt så som jag föreställer mig en långflygning.
Jag är inte hungrig och inte övermätt på samma gång.
Efterrätten
Eftersom jag valde en ganska lätt förrätt och huvudrätt har jag också råd att synda lite på desserten!
Jag älskar den traditionella tyska Kaiserschmarren. Här får jag den med plommonsås och en fantastisk vaniljglass. Jag tror inte att jag någonsin har ätit ett bättre kex med caesarsmak.
Jag dricker örtte till efterrätt för att kunna sova bättre.
Som sista efterrätt får vi praliner, som Lufthansa alltid har fantastiska.
Mid-flight snack
Innan jag går och lägger mig får jag en korg med godis och salta kex från besättningen, som finns tillgängliga i kabyssen under hela flygningen.
Men det här är en trevlig touch - jag har snacksen till hands precis vid min plats hela tiden.
Frukost
Det finns ett frukostalternativ på menyn, men i själva verket går besättningen igenom frukostvagnen och du kan välja och vraka och kombinera absolut alla alternativ på menyn.
Jag väljer en lite hälsosammare frukost och är helt nöjd. Om jag fortfarande är hungrig är det inga problem att be besättningen om fler rätter från frukostmenyn.
För att det inte ska bli så hälsosamt äter jag en kanelsnigel efter frukosten.
Slutligen, innan landning, får vi den traditionella lådan med fyra hasselnötschokladhjärtan.
Amenity-kit och annan utrustning
Sätet är utrustat med en extremt bekväm kudde och filt som kan användas när som helst under flygningen. För att sova får du sedan en annan filt och sängkläder från besättningen.
Naturligtvis finns det extremt bekväma tofflor, som jag behåller som en souvenir. Sedan glömmer jag dem första natten på ett kapselhotell i Tokyo.
I facket vid sätet hittar du den här utrustningen:
- Brusreducerande hörlurar för IFE (men du kan använda dina egna hörlurar som ansluts till monitorn via Bluetooth)
- Stilla vatten 0,5 liter
- Amenity-kitvilket inkluderar:
- Tandborste + liten tandkräm
- en våtservett
- öronproppar
- ögonmask
- strumpor
- Augustinus Bader-kosmetika - hjorttalg för läppar, handkräm
- kam
- sked för skor
Strax efter lanseringen kommer jag fortfarande att få pyjamaserbjudandet - 3 storlekar finns tillgängliga: M, L och XL.
Jag tycker att pyjamas är ovärderligt för långa flygningar i första eller business class. Det är skönt att sova i civila kläder som jag dessutom kan hänga upp på galgar i mitt skåp i första klass.
Du kan fritt ta med dig flaskor med munvatten, våtservetter eller handkräm på toaletterna som endast finns i första klass.
Service under flygning och oklanderlig besättning
Besättningen var en viktig faktor i den stora upplevelsen.
Jag har hört ganska motstridiga intryck av Lufthansas premiumklassbesättning från många håll, men jag kan inte fel på dem alls.
Flygvärdinnorna skapade en mycket vänlig och civil atmosfär ombord samtidigt som de behöll absolut professionalism. Behövde inte aktivt be dem om någonting alls. Besättningen kom alltid av sig själva när de såg att jag till exempel ville fälla ut sängen eller tvärtom ställa ner bordet.
Fantastiskt och helt felfritt arbete!
Underhållningssystem
Bildskärmen med 4K-upplösning är stor och kontrollerna är antingen pekbara direkt på skärmen (den är dock väldigt långt från sätet) eller via en manuell kontroll.
De vanliga gamla First Class-sätena har en 17-tums bildskärm.
Utbudet av filmer och serier är stort, och jag uppskattar särskilt det mycket stora utbudet av europeisk film.
Wi-fi
För First Class-passagerare är internet tillgängligt gratis under hela flygningen - till skillnad från Business Class.
Före start får du alltid ett kort med en kod som du anger när du loggar in på Fly Net.
Koden kan du använda flera gånger på flera enheter.
Internet är alltid tillgängligt på flygnivå och tillgängligheten kan vara dålig, till exempel när man flyger över polarområden.
Slutsats: den gamla First Class är mer som en business class av hög kvalitet
Jag tar med mig mycket positiva intryck från flygningen - särskilt tack vare den extremt utmärkta besättningen.
Servicen och servicen ombord är, skulle jag säga, genomsnittlig, kanske något över genomsnittet enligt förstaklassstandarder. Flygbolag från Mellanöstern eller Sydostasien har helt enkelt service som är ett snäpp bättre.
Det största problemet i gamla första klass är sätet och särskilt integriteten. Detta är ofta bättre i mer modern business class.
Sätena i Lufthansas gamla förstaklass är inte åtskilda från gången av någon dörr eller gardin från golv till tak, utan bara av en relativt låg skärm som helt enkelt inte kan skapa en känsla av fullständig avskildhet.
Plus
- ✅ Elegant kabindesign med den ikoniska levande rosen vid varje säte
- ✅ Mycket bekväm säng och bra linne
- ✅ Professionell besättning och vänlig besättning på samma gång - oklanderlig service
- ✅ First Class Terminal på Frankfurts flygplats
- ✅ Relativt bra pris jämfört med andra första klasser
- ✅ Möjlighet att boka gamla Lufthansa First Class också med andra frequent flyer miles
- ✅ Kaviarservice
Nackdelar
- ❌ Brist på avskildhet jämfört med andra första klasser
- ❌ Sammantaget en gammal produkt som känns mer som high end business class
Liknande anslutningsflyg går rutinmässigt via Lufthansas huvudnav - München (MUC) och Frankfurt (FRA) - vars detaljerade flygplatsguider finns här.
Ta reda på priser i första klass på lufthansa.com
Kolla in våra andra recensioner av business eller första klass.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
det skulle fortfarande kräva en granskning av flygningen tillbaka, som förmodligen var i A350-900? Och kanske också från dessa mellanlandningar från Prag till Kairo och tillbaka? (Även om det förmodligen inte var i första, men "av denna biljett").
Det blir en recension av den nya Allegris naturligtvis :) Men den kommer inte ut förrän efter jul.
Avhoppen till/från Prag var i Eco och på helt andra bokningar. Men jag har än så länge hoppen från Kairo till Frankfurt, jag länkar också direkt i artikeln senare när allt är klart:
- Egyptair CAI-MUC: https://www.cestujlevne.com/rece...ss-cai-muc
- Lufthansa MUC-FRA: https://www.cestujlevne.com/rece...ss-muc-fra