Egyptair B737: recension av den gamla skolan Business Class CAI-MUC

Jag i business class Egyptair

En del av min stora resa i nya Lufthansa Allegris First Class till Japan inkluderade flera regionala flygningar på flygplan som inte alls har First Class. Således var dessa mellanlandningar i Business Class.

Köp och val av flyg

För det lägsta priset köpte jag min First Class-biljett från Kairo, där jag kunde välja mellan ett direktflyg med Lufthansa till Frankfurt eller ett flyg med Egyptair till München, följt av ett inrikesflyg med Lufthansa från München till Frankfurt.

Jag valde naturligtvis det andra alternativet för att prova Egyptairs regionala business class, som jag aldrig har flugit tidigare.

Ursprungligen skulle flygningen från Kairo till München vara en Airbus A320neo med den nya business classen, men i slutändan blev det ett typbyte och jag flög en Boeing 737-800 med en äldre old-school kabin.

Hur ser en sådan business class ut och är den ens värd att betala extra för?

  • Kairo CAI - München MUC
  • Flygtid: 3 timmar och 50 minuter
  • Sittplats: 11A
  • Flygplan: Boeing 737-800, SU-GEE

Incheckning på flygplatsen

Jag checkar in på Kairos flygplats, som är Egyptairs huvudnav.

Det innebär att Egyptair har ett stort antal diskar öppna hela dagen och att jag kan checka in mer än fyra timmar före avgång.

Det finns många diskar som är avsedda för business class-passagerare, så jag behöver inte vänta 5 minuter på att checka in.

Min slutdestination är Tokyo, med 2 timmars mellanlandning i München och 22 timmar i Frankfurt. Jag erbjuds möjligheten att få min resväska incheckad direkt till Tokyo eller bara till Frankfurt.

Jag väljer att checka in endast i Frankfurt eftersom jag måste packa upp mina vintergrejer - i Frankfurt planerar jag att besöka de berömda julmarknaderna.

Egyptair och alla Star Alliance-flygbolag har ett särskilt snabbspår till passkontrollen för business class-passagerare och innehavare av guldkort. Det är dock fler människor än i den vanliga kön, så jag kommer inte att använda den.

Loungen i Kairo och ombordstigning

De flesta Egyptair-flygningar går från Terminal 3, där flygbolaget har sina egna lounger.

Tyvärr går mitt aktuella flyg till München från Terminal 2, så efter att ha gått igenom passkontrollen förflyttar jag mig till den mindre av terminalerna där Egyptair endast använder den kontrakterade Plaza Premium Lounge.

Det är en liten och inte särskilt välutrustad lounge som ofta är fullsatt och där det är mycket obekvämt. Faktum är att den bara är avskild från korridoren med en skärm och inte med en solid vägg.

Frukostbuffén är dock ganska stor, så jag äter frukost och går sedan direkt till avgångsgaten - Terminal 2 är mycket rymlig med gott om sittplatser och paradoxalt nog en tystare miljö än själva loungen.

Flyget var i tid och ombordstigningen var mycket välorganiserad per grupp. Business class-passagerare gick ombord i andra gruppen omedelbart efter barnfamiljer och rullstolsanvändare.

Kabin och säten - gammaldags men bekväma

Även på regionala flygningar har Egyptair, till skillnad från de flesta europeiska flygbolag, en komplett Business Class-kabin med bekväma säten i en 2-2-konfiguration.

Business Class på Boeing 737-800 är dock äldre - från cirka 2005 - och bekvämligheterna visar det.

Sätena är dock breda, mycket mjuka, bekväma och benutrymmet är gott även för långa människor.

Den stora nackdelen är det extremt obekväma nackstödet, som är praktiskt taget omöjligt att forma.

Också ganska udda är den gamla skolan fotstöd, som jag fortfarande inte vet hur man använder.

Helt malplacerad i dagens läge är den individuella skärmen i sätet, som jag tror var föråldrad vid tillverkningstillfället. Det är omöjligt att titta på en kvalitetsfilm på en liten skärm med en usel upplösning, och jag rekommenderar definitivt att man laddar ner filmer eller TV-program till sin egen telefon eller laptop i förväg.

I allmänhet kan jag dock säga att sätet i sig är bekvämt, lutningen är tillräcklig och jämfört med nästan alla europeiska flygbolag är det en solid produkt.

Förfriskningar och service under flygningen

Redan vid ombordstigningen möts jag av ett paket med användbara saker att använda under flygningen.

Business class-passagerare får en ganska stor och bekväm kudde, en filt och en liten amenity-kit.

Den grå väskan ser inte särskilt presentabel ut, men innehållet är ganska generöst - inuti hittar du en ögonmask, strumpor, en kam, öronproppar, torr handkräm, läppbalsam av hjorttalg, en tandborste, en penna och en förpackad våtservett.

Före avgång får jag en välkomstdrink - vatten eller juice - och en förpackad kall våtservett.

Business class-passagerarna har en halvlitersflaska med stilla vatten i stolsfickan.

Cirka 20 minuter efter start kommer den första servicen i form av en läskedryck och en liten kaka.

Huvudservicen kommer först cirka 1,5 timme efter start. Passagerarna har en klassisk tryckt meny där de kan välja mellan 2 olika aptitretare och 4 olika huvudrätter.

Jag väljer lax som förrätt och kyckling med couscous som huvudrätt.

Jag har ätit bättre måltider på ett flygplan, och kycklingen och couscousen är ganska torra.

Men desserten med Dubais choklad är mycket god.

Matbordet är placerat i sätesryggen och är lätt att sätta upp och ta ner själv.

Mellan sätena finns universaluttag för laddning av elektronik.

En trevlig detalj är klistermärkena med information till besättningen, oavsett om du vill bli väckt för en måltid eller tvärtom inte vill bli störd under flygningen. Du klistrar fast den klistermärke du vill ha på ovansidan av ditt säte.

Mitt betyg

Business class på Boeing 737 Egyptair är visserligen gammal och till exempel IFE - underhållningssystemet ombord - direkt otillräckligt, men överlag är sätena ganska bekväma och bättre än de allra flesta europeiska flygbolag.

Jag flög Lufthansa business class på vägen tillbaka från München till Kairo och komforten är ojämförligt bättre på Egyptair. Helt klart och utan tvekan.

Tjänsten under flygningen är ganska genomsnittlig. Speciellt från maten var jag ganska besviken, å andra sidan är amenity-kitet ganska över genomsnittet för en regional flygning jämfört med andra flygbolag i regionen.

Sammantaget har Egyptair en föråldrad men ganska solid produkt som överträffar främst europeiska flygbolag i nästan alla avseenden.

Vilka andra flygningar har vi upplevt?

Jämför hur regional business class ser ut på andra flygbolag eller på andra rutter och flygplan i våra andra recensioner.

Vi har redan dessa topprecensioner på webbplatsen:

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig