Condor business class A320 (FRA-PRG) - den sämsta premiumklassen

Hur stor skillnad kan det vara mellan business class på en långdistansflygning och en europeisk short hop?
Detta kan illustreras av det tyska flygbolaget Condor.
Jag beskriver hur bra långdistansflygningen var i en Airbus A330-900eller i min recension av business class med en Prime Seat ansluten.
Köpa business class
Flygningen med Airbus A320 mellan Frankfurt FRA och Prag PRG var en del av en långdistansresa från Johannesburg till Prag.
Den totala enkelbiljetten kostade 1 000 euro (+ 199 euro för Prime Seat).
Om jag skulle vilja köpa en enkelbiljett enbart mellan Frankfurt och Prag brukar priset i business class ligga på cirka 340 euro.
Kolla priser för business class på condor.com
- Reseplan för resan: Frankfurt FRA - Prag PRG
- Flygtid: 50 minuter
- Sittplats: 4F
- Flygplan: Airbus A320, D-AICT (blå ränder)
Anslutande lounge
Business class-passagerare med Condor kan använda alla Lufthansa-lounger i Frankfurt gratis.
Jag använde den vanliga Lufthansa Business Lounge vid avgångsgate "A".
Lufthansa-loungerna i Schengen ligger ganska långt under genomsnittet när det gäller mat och utrymme. Dessutom tenderar de att vara extremt trånga vid rusningstid (särskilt på morgonen och tidig kväll).
- Tips: har du en nattlig anslutning i Frankfurt? Bo på Sheraton Frankfurt Airport Hotel **** mittemot terminalen.
Ombordstigning - ingen prioriterad ombordstigning
Medan ombordstigningen på det föregående flyget från Johannesburg var helt separat för passagerare i ekonomiklass och business class, fanns det ingen prioriterad ombordstigning i Frankfurt.
Ombordstigningen började utan föregående korrekta meddelanden enligt principen "först till kvarn".
Det hade jag inte förväntat mig i Tyskland, men vad gör det. Det finns värre saker i världen.
Kabin och säten - lågpris business class
Jag har förlikat mig med det faktum att passagerare inte kommer att stöta på riktiga business class-säten på flygningar i Europa.
Men medan de flesta andra flygbolag har åtminstone en gardin för att visuellt skilja business från ekonomiklass, är detta inte fallet på Condors flygplan.
Det finns ingen gardin eller annan visuell separation av kabinen mellan den 4:e och 5:e raden som skiljer de två klasserna åt.
Sätena i business class är exakt likadana som i economy class. Inte ens avståndet mellan sätena är större än i ekonomiklass.
Business class-sätena är inte justerbara på något sätt - ryggstödet kan inte lutas en tum!
Den enda skillnaden är den blockerade mittplatsen, som alltid förblir obesatt. Men medan det på andra flygbolag är fysiskt blockerat av till exempel ett bord, är det på Conodor bara en kudde.
Nu är det riktiga lågprisaffärer!
Förfriskningar under flygningen
Den enda fördelen jämfört med att flyga i ekonomiklass är maten.
Du får den gratis i business class även på en kort flygning som Frankfurt-Prag.
Det här är en lunchflygning och jag får en smörgås med rostbiff först (inget annat alternativ) och en läsk (jag väljer bara vatten).
Efter "huvudmåltiden" får vi fortfarande två chokladtryfflar, helt fantastiska, det måste sägas!
Övriga tjänster ombord
Och så var det med det.
På europeiska flygningar finns det inga andra tjänster tillgängliga för business class-passagerare förutom förfriskningar.
Wi-fi debiteras på samma sätt som i ekonomiklass.
Den enda lilla skillnaden är att du automatiskt får en gratis uppfräschande servett med din måltid.
Dessutom har du naturligtvis en högre viktgräns - du kan ta med dig upp till 30 kg bagage gratis.
Du kan ta reda på vilka bagagegränser som gäller i andra klasser och vilka maxmått som gäller för handbagage på vår Condor-bagagesida.
Mitt betyg
För ett pris som vanligtvis är 3-5 gånger högre än ekonomiklass får du i praktiken bara det extra incheckade bagaget, en baguette, en drink och en flygplatslounge.
Jag lämnar det upp till var och en av er att bedöma om det är vettigt att köpa business class på Condor endast för Europaflygningar.
Jag skulle verkligen inte köpa en sådan flygning.
Men jag tror att de allra flesta av mina medpassagerare i business class på flyget från Frankfurt till Prag, precis som jag, flög långdistans och att det här flyget bara var ett uppföljande kort hopp.
Och att köpa en långdistansflygning i business class är definitivt vettigt redan, som du kan se i min recension av JNB-FRA-flyget.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
På grund av förändringen i LH-gruppens segmentprissystem för Award-flygningar har jag haft ett par C-flygningar runt om i Europa. Vad jag måste säga är att sätena är absolut det minsta av problemen. Problemet är de marginella skillnaderna i service. På vissa ställen får man prioriterad ombordstigning, på andra ställen får man gå i "flocken". I Zürich togs jag av planet separat med skåpbil, någonstans klämmer du in dig med andra på en buss. För att inte tala om servicen ombord. På samma flygning separat affärssektion, super service och mat och på samma flygning en vecka senare motsatsen. Det faktum att vissa lounger är tragiska är en helt annan historia (jag gillar Frankfurt då, särskilt Panorama-loungen). Om du köper det i sista minuten för 12k. Miles + 2000,- extra för 2 segment så bra, men jag förstår inte hur någon kan betala 1000 € eller mer för det ...
Jag har flugit LH-gruppen i Europa på affärer i cirka 7 år / 50 flygningar och har alltid haft prioriterad ombordstigning så långt jag kan komma ihåg, service ombord mellan LH / LX / OS ganska mycket jämförbar, förutom att maten från LH nästan alltid är usel, särskilt "Heimat" -köket. Jag vet inte hur länge det har funnits, men nu kan du till och med på en kort ZRH-PRG-flygning förbeställa mat ombord med LX, vilket är en trevlig bonus. I slutändan beror det alltid på folket, den värsta upplevelsen i European C var på en LX-flygning som drivs av Air Baltic, underbara tjejer men kalla som en snut, efter att ha anslutit från longhaul i F Swiss var det som ett slag i huvudet😂