Reviews Condor Prime Seat A330neo (JNB-FRA) - bästa business class?

Prime Seat

När tyska Condor introducerade Airbus A330-900neo business class 2022 stod det genast klart för mig att jag bara måste prova den!

För ett semesterflygbolag var det ett stort steg som skapade uppståndelse i flygbranschen. För att den ser fantastisk ut! Mycket bättre än business class hos många stora flygbolag...

Är Condors business class verkligen en av de bästa i Europa? Jag testade det själv i augusti 2025. Har du också använt Condors business class och vad tyckte du om den?

Kolla priser på business class på condor.com

Köpa business class

Det tog mig 3 år innan jag fick möjlighet att prova den nya business classen. Men när jag planerade en resa hem från en affärsresa till Kuala Lumpur och Mauritius kom chansen.

För mina datum var priset för en enkelresa från Mauritius till Prag via Frankfurt baserat på 1 250 euro, vilket är ett anständigt pris.

Men jag kom så småningom över en ännu bättre affär: Johannesburg - Frankfurt - Prag för 1 000 euro. Jag var glad över att kunna förlänga min resa med 3 genom att använda mig av guider på sydafrikanska flygplatser.

Dessutom kan du tjäna bonuspoäng hos Alaska Airlines med Condor, som är den bästa oneWorld FFP-alliansen för mig.

Jag köper min biljett 2 månader före avresan direkt via condor.com.

Precis när jag väljer mina platser betalar jag 199 euro extra för Business Class Prime Seat. Läs vidare för att ta reda på vad skillnaden är mellan en standardstol och en Prime-stol.

Incheckning på flygplatsen

Jag checkar in online 24 timmar före avgång, men eftersom jag reser med incheckat bagage måste jag ändå besöka flygplatsens disk.

Condor använder incheckningsdiskarna på Johannesburg JNB i Terminal B, som öppnar 3,5 timmar före avgång.

Det finns särskilda diskar för business class-passagerare och jag behöver inte vänta en minut i kön.

I business class är det en viktgräns på 30 kg och bagaget får en prioritetsetikett. Du kan ta reda på vilka bagagegränser som gäller i andra klasser och vilka maxmått som gäller för handbagage på vår Condor-bagagesida.

Jag får boardingkort hela vägen till Prag, så jag behöver inte lämna transitområdet i Frankfurt.

Bidvest lounge och ombordstigning

I Johannesburg använder Condor Bidvest Lounge i den internationella terminalen A.

Den är ganska över genomsnittet för en avtalslounge som används av många flygbolag och som man får tillgång till via ett stort antal frequent flyer- och kreditkort.

Sätena är bekväma, jag behöver inte vänta 15 minuter på en dusch och matutbudet är mycket anständigt.

Jag går in mer i detalj i min recension av Bidvest Lounge.

Med mindre än en timme till avgång lämnar jag loungen och går mot gaten.

Det finns ett område för affärsresenärer i ett separat område med sittplatser.

Ombordstigningen går enligt tidtabell och är mycket välorganiserad. Vilken förändring jämfört med min senaste business class -resa med Aegean Airlines!

Business class-kabinen - ett bra första intryck

På Airbus A330-900neo har Condor 30 business class-säten i 8 rader och en 1-2-1-konfiguration.

Den första raden innehåller 4 Prime Seat och resten består av 26 vanliga business class-säten.

Det första intrycket är fantastiskt.

Jag gör ingen hemlighet av att den typ av galna "randiga" identitet som Condor har använt sedan 2022 är min favoritdesign i flygbranschen någonsin.

Ränder är allestädes närvarande även i business class, men hela kabinen ser väldigt elegant ut tack vare den mörkblå färgen i kombination med träimitationen!

Amenity-kit och snackskorg

Tillbehör och bekvämligheter som gör flygresan mer njutbar är en integrerad del av business class, särskilt på långdistansflygningar.

Prime Seat-passagerare hittar dessa bekvämligheter vid sin plats:

  • Brusreducerande hörlurar för IFE (men du kan använda dina egna hörlurar som ansluts till monitorn via Bluetooth)
  • Liten väska travel organizer
  • Amenity-kit, som inkluderar:
    • Tandborste
    • ögonmask
    • strumpor
    • Rituals kosmetika - läppbalsam av hjorttalg, handkräm, ansiktsfuktkräm, kroppsspray

På fotpallen hittar du annan utrustning.

  • Tofflor
  • Kudde
  • filt
  • Sänglinne

Före måltiderna erbjuder besättningen alltid varma, våta handdukar att torka händerna och ansiktet med.

Efter start erbjuder besättningen fortfarande pyjamas (tyvärr fanns det på min flygning endast pyjamas i storlek L/XL) och även en mycket fin korg med olika snacks som passagerare i standardstolar inte får.

Prime Seat vs. Standard Seat - Vilka är skillnaderna?

Låt oss nu ta en titt på vad skillnaden är mellan den första raden med "Prime"-stolar och resten av kabinen.

Prime-sätet har följande fördelar jämfört med standardsätena:

  • Stort utrymme - sätesavståndet är hela 2 meter jämfört med 112 meter för ett vanligt affärssäte.
  • Extra brett fotstöd som också kan fungera som en sittplats för att möjliggöra delad middag med ditt resesällskap
  • Större IFE-skärm (24 tum jämfört med 17 tum för en standardstol)
  • Litet förvaringsutrymme bredvid fotstödet (standardstolar har inget sådant skåp)

Standard sittplats

Prime-säte (fler bilder nedan)

Dessutom får du fortfarande några extra små men trevliga bonusar jämfört med standardstolen:

  • En korg med snacks
  • Pyjamas
  • Amenity-kit med Riutals-produkter (endast ett mycket grundläggande amenity-kit är tillgängligt med standardstolen)

Recension av Prime Seat - det bästa sätet i den europeiska himlen?

Jag sätter mig i mitt 2K-säte och den allra första känslan är fantastisk. Jag kan knappt minnas om jag har upplevt ett rymligare säte i business class.

Benutrymmet är verkligen enormt, både i längd och bredd tack vare det massiva fotstödet. Sätet är behagligt brett och precis lagom mjukt.

Det praktiska skåpet bredvid fotstödet är perfekt för att förvara till exempel resedokument eller boardingkort. Det rymmer också en telefon.

Dessutom finns det ett relativt stort förvaringsutrymme mellan sätet och gången, men inget låsbart skåp.

Manövreringen av sätet är mycket enkel och intuitiv via touchknapparna under armstödet. Du kan snabbt och enkelt fälla ut sätet till en säng utan hjälp av kabinpersonalen.

Sätet har också en universalplugg med USB-A- och USB-C-portar.

Matbordet är stabilt och fälls ut med ett klick i nederkant. Eftersom det finns så mycket utrymme på Prime Seat kan du säkert lämna sätet med bordet utfällt, vilket är fantastiskt.

Första intrycket är perfekt, och jag kan utan att tveka säga att Prime Seat Condor i sin klassiska utfällbara form är en av de bästa business class-sätena jag har flugit i.

Om jag jämför sätet med min senaste långdistansflygning i Air Indias business class kunde skillnaden inte vara större.

Fäll upp sätet till en säng - hur sov jag?

Men det viktigaste händer förstås mellan huvudserveringen och morgonfrukosten - särskilt på en lång flygning med övernattning.

Sängen i business class.

Att fälla ut sätet är mycket enkelt med en knapptryckning.

Innan dess går jag naturligtvis till toaletten för att byta om till pyjamas.

Sängen är 2 meter lång och tack vare Prime Seat-sitsens bredd kan man sova bekvämt i absolut alla positioner.

Filten är mycket fin med "Condor"-logotypen och de typiska ränderna.

Om sätet var avskilt från gången med någon skiljevägg skulle jag känna mig mer som i First Class än i Business Class.

Köp en flygresa i business class på condor.com

Men om vi talar om en känsla av avskildhet, så finns den även utan skärm eller dörr. För om du lägger dig ner kan du inte se gången, och ännu mindre de andra passagerarna.

Trots att jag var full av intryck och egentligen inte ville sova somnade jag till slut över Kamerun och vaknade efter cirka 6 timmar över Europa.

Jag vaknade inte en enda gång under hela tiden - en fantastisk upplevelse!

Mat under flygresan

Sittplats bra, säng bra, men hur är det med servicen och kvaliteten på maten?

Förfriskningarna är desamma för standard- och Prime Seat-passagerare.

Välkomstdrink och jordnötter

Den första servicen kommer före start i form av en välkomstdrink. Du kan välja mellan mousserande vin, juice eller vatten.

Jag dricker knappt alkohol när jag reser ensam, så jag väljer apelsinjuice.

Innan start studerar jag den tryckta menyn som finns tillgänglig vid varje sittplats.

Vi får nötter och vatten före huvudmåltiden.

Huvudserveringen

Jag uppskattar verkligen att den första serveringen kommer praktiskt taget omedelbart efter ombordstigningen för att maximera möjligheten till sömn på en nattflygning.

Förrätterna är varierade och innehåller bland annat räkor, zucchini, hummus, bröd och sallad. Det finns dock inget val - endast ett förrättsalternativ är tillgängligt.

Besättningen är mycket effektiv och uppmärksam och skördar praktiskt taget så snart jag är klar med mjölkningen.

Huvudmåltiden kommer inom några minuter. Det finns 3 olika rätter att välja mellan här. Jag valde lax med basmatiris.

Helt ärligt. Jag var inte så förtjust i förrätten eller huvudrätten.

Både fisken och riset var ganska uttorkade, å andra sidan var portionen stor. Jag har ätit värre, men jag har verkligen ätit mycket bättre måltider på ett plan.

Jag fick en liten ostbricka före efterrätten.

Men godbiten på slutet i form av en kokostartelett med passionsfruktstopping är fantastisk!

Frukost

Inget mellanmål serveras under flygningen, men det är förståeligt på en nattrutt. Personligen skulle jag inte ha använt mellanmålen ändå - jag kunde ju inte ens äta upp alla snacks i cupcaken.

Ungefär en timme före landning får vi frukost.

Tyvärr finns det inget val - bara 1 sort tillgänglig.

Frukosten var förmodligen den svagaste länken på hela flygningen. Portionerna var mycket små och extremt ointressanta kulinariskt.

Service och besättning under flygningen

Först och främst måste jag lyfta fram besättningens fantastiska arbete!

De lyckades exakt balansera hjälpsamhet och en avslappnad avslappnad uppförande på samma gång. Servicehastigheten var också helt utmärkt, vilket jag uppskattar särskilt på nattflygningar när jag vill sova så länge som möjligt.

Underhållningssystem

Den massiva 24-tumsskärmen med 4K-upplösning har specifikationerna för ett underhållningssystem i första klass, snarare än bara business class.

Men höjdpunkten kommer när man bläddrar igenom utbudet av filmer och TV-program.

Jag har ärligt talat kanske aldrig upplevt ett så massivt utbud, inklusive de senaste aktuella filmerna. Helt perfekt!

Skärmen är en pekskärm, men eftersom den sitter nästan 2 meter från mig finns det en modern fjärrkontroll. I sanningens namn är den inte särskilt responsiv och inte särskilt intuitiv överlag.

Bildskärmarna på standardstolarna är bara 17 tum, men ändå av mycket god kvalitet. Utbudet av filmer och TV-program på dem är identiskt.

Wi-fi

För passagerare i business class finns gratis internet tillgängligt under hela flygningen.

Wi-fi fungerar under flygningen på flygnivå, dvs. inte under start och landning.

Internethastigheten varierar avsevärt beroende på var flygplanet befinner sig vid den aktuella tidpunkten. Jag använde internet för att chatta. Jag försökte också arbeta, men det var praktiskt taget omöjligt bara på grund av den usla hastigheten.

Alla passagerare får ett kort efter start med en kod som de ska ange för att logga in på wi-fi.

Toaletter

För varje 30 passagerare finns det 3 toaletter som endast är avsedda för business class-passagerare.

Toaletterna var alltid oklanderligt rengjorda och du kan ta en uppfriskande våtservett eller öronproppar från korgen bredvid handfatet.

Slutsats - har Condor den bästa business classen i Europa?

Jag erkänner att jag förmodligen inte kan vara alltför objektiv. Condor är mitt kärleksmärke tack vare sin unika randiga design.

Och den här känslan förstärktes bara av den helt fantastiska upplevelsen i business class.

Pluspoäng

  • Prime Seat är en av de bästa hårda produkterna i Europa (som säte och som säng)
    • även standardsätena ser bra ut och är över genomsnittet
  • Modern 1-2-1-sittplatslayout som ger gott om integritet
  • Fantastiskt underhållningssystem jämförbart även med Emirates IFE
  • Professionell besättning
  • Ofta fyndpriser

Nackdelar

  • Mat - frukost den värsta jag någonsin har upplevt i affärsklass + dåligt val (endast 1 förrätt och frukostalternativ)
  • Något ointuitiv IFE-kontroller
  • Mycket grundläggande bekvämligheter om du reser i en standardstol

Har Condor den bästa business class i Europa? Det kommer förmodligen att finnas bättre, särskilt när det gäller mat. Men när du tänker på de ofta mycket bra priserna, de helt fantastiska sätena och de professionellt utbildade besättningarna, tror jag att du kommer att hålla med mig om att Condors business class definitivt ligger över genomsnittet.

Hur ser eurobusiness class ut på regionala rutter? Kolla in min recension av flygningen från Frankfurt till Prag.

Det är värt att betala extra för Prime Seat?

Låt oss slutligen utvärdera om jag skulle betala 199 euro igen för en premiumstol i första raden.

Stadnard-sätena såg också bekväma ut, men om du är lång eller mer skrymmande tror jag att det extra för Prime Seat definitivt inte kommer att vara bortkastade pengar.

Det finns helt enkelt betydligt mer utrymme i längd och bredd.

Visst, jag skulle förmodligen inte betala 199 euro för pyjamas, en extra korg med godis och ett bättre bekvämlighetspaket, men jag skulle göra det för komforten.

Hur är det med dig, skulle du betala extra för en Prime Seat?

Kolla priser på business class på condor.com

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig