Aegean Airlines Airbus A321neo i affärsklass (ATH-PRG)

I tre år nu har det grekiska nationella flygbolaget Aegean Airlines varit "mitt" flygbolag.
Jag har haft fullt upp med att samla poäng till deras bonusprogram Miles+Bonus, som är den enklaste vägen till Star Alliance Gold-status och dessutom erbjuder mycket billiga alternativ för bonusbiljetter.
Köpa business class
Aegean Airlines erbjuder en gratis uppgradering till business class för medlemmar i deras Miles+Bonus bonusprogram.
- 2x per år för Silver Miles + Bonus-medlemmar
- 4x per år för Gold Miles + Bonus-medlemmar
Villkoret är att den ursprungliga ekonomiklassbiljetten inte får ha köpts på det billigaste priset Light och att uppgraderingen naturligtvis är beroende av den aktuella platstillgången.
På mindre "kommersiella" rutter - som rutten Aten-Prag - är dock sannolikheten för en lyckad uppgradering ganska hög.
Jag köpte en enkelbiljett Rhodos RHO - Aten ATH - Prag PRG på Flex från en affärsresa till Rhodos och hem för 132 euro.
En betald business class-biljett skulle kosta mig 565 euro. Skulle det vara värt det? Döm själv nedan.
Kontrollera priser på business class på aegeanair.com
Jag begär bara en uppgradering på flyget Aten-Prag eftersom jag inte vill slösa bort en gratis uppgradering på ett kort inrikesflyg där servicen är nedskuren till ett minimum.
Cirka 72 timmar före avgång får jag en bekräftelse på min uppgradering till business class.
Incheckning på flygplatsen
Även om min första flygning från Rhodos till Aten sker i ekonomiklass kan jag tack vare min guldstatus använda samma incheckning som business class-passagerare.
På Rhodos finns det en tydligt markerad disk som endast är avsedd för business class- och Star Alliance Gold-passagerare, och incheckningen är mycket civiliserad och snabb.
Jag får en "Priority"-tagg på mitt bagage, men det skulle jag ha fått även utan uppgraderingen bara på grund av guldstatusen.
Business class-passagerare har ett särskilt snabbspår genom säkerhetskontrollen på Rhodos där jag inte behöver vänta en minut.
Loungen vid transfer
Aegean Airlines har ingen lounge på Rhodos, inte ens för Star Alliance Gold-medlemmar.
Så jag använder min Revolut Metal-plan med obegränsat DragonPass och besöker den lokala The Lounge.
Jag kommer att vara berättigad till Aegean Airlines flaggskeppslounge när jag gör en 2-timmars mellanlandning i Aten. Jag minns den som över genomsnittet från tidigare besök, så jag ser verkligen fram emot det!
Men när jag ser på Flightradar24-appen vid tidpunkten för ombordstigningen på Rhodos-Aten-flyget att vårt plan ännu inte har lyft från Aten, står det klart för mig att det inte blir något från loungen när vi byter plan.
Den slutliga förseningen stannade till slut på 90 minuter, så jag kliver bara av planet i Aten och går smidigt till gaten för flyget till Prag.
Jag hinner inte till loungen. Men jag tänker definitivt inte skiljas från Miles+Bonus frequent flyer-program, så det kommer definitivt att finnas en möjlighet till en recension.
- Tips: har du en lång övernattning i Aten? Bo på Sofitel Athens Airport ***** mitt emot terminalen
Ombordstigning - med ett ord: kaos
Påstigning sker från "bussgaterna" på bottenvåningen. Som vid alla besök på Greklands största flygplats beklagar jag att det är flygbolaget med huvudnav i Aten som har ett så generöst frequent flyer-program. Jag gillar inte den flygplatsen.
Jag konstaterar med bestörtning att incheckningspersonalen är helt uppgiven när det gäller att försöka dela upp den oorganiserade klungan av människor i ekonomi- och business class-passagerare och tilldela mig själv ett utrymme någonstans.
Aegean Airlines brukar anstränga sig för att skicka ut separata bussar för business class vid ombordstigning, men så var inte fallet idag.
Jag är en av de sista som går ombord på planet...
Kabin och säten - tråkig "eurobusiness class"
Jag flyger till Prag med en SX-NAM-registrering, som är en två år gammal Airbus A321neo.
Men inte ens på de nyaste planen har Aegean Airlines fullständiga business class-säten, utan som kanske alla europeiska flygbolag, bara den typiska "eurobusiness-class".
Det innebär standardstolar i ekonomiklass med något mer benutrymme och ett blockerat mitt säte.
Sätet har inga extra funktioner jämfört med ekonomiklasssätena längst bak - standardhuvudstöd, standardmatbord, standardfack för flygtidningar och standardalternativ för lutning.
Förutom det extra benutrymmet finns det egentligen inget extra.
Förfriskningar under flygningen
Den största fördelen med business class, bortsett från loungen som jag inte fick chansen att prova, är den betydligt bättre maten än i ekonomiklass.
Men gäller detta också för Aegean Airlines? Detta flygbolag ger gratis (med europeiska mått mätt) ganska generösa förfriskningar även i ekonomiklass.
Men jag kan ansvarsfullt säga att maten verkligen är mycket mer i affärsklass.
Menyn finns tillgänglig i handskfacket på sätet framför dig från början.
Det finns totalt tre tjänster på den två timmar långa flygningen till Prag.
Välkomstdrink
Men det är bara vatten, juice eller vin och inga nötter eller andra snacks.
Efter välkomstdrinken får vi en varm handduk, vilket också är en extra förmån jämfört med ekonomiklass.
Huvudmåltid
På eftermiddagsflyget serveras en varm standardmåltid med förrätt, dessert och ett urval av alkoholhaltiga och alkoholfria drycker.
Hela huvudmåltiden serveras på en bricka, men det är förståeligt nog standard på korta europeiska flygningar.
- Förrätt - bara ett alternativ: rödbetssallad med apelsin, minimorötter och tzatiki. Jag har ätit bättre, smaken var extremt intetsägande.
- Huvudrätt - val mellan två alternativ: stekt kycklingfilé med selleripuré eller fisk med tomater och potatis. Jag väljer fisken, men jag var inte särskilt imponerad av denna rätt heller, smaken var återigen mycket intetsägande.
- Dessert - bara ett alternativ: semolina halva och manouriost. Detta var helt klart det bästa under hela måltiden. En fantastisk sötpunkt.
Mellanmål före flygningen
Du kan beställa obegränsat med läsk, vin eller öl eller cocktails före landning eller när som helst efter huvudmåltiden.
Kaffe eller te finns också tillgängligt.
Inga små måltider serveras före ankomst.
Jag väljer en cappuccino, trots att det redan är tidig kväll. Kännare kommer att förlåta mig för en sådan faux-pas.
Övriga tjänster ombord och besättning
Jämfört med ekonomiklass är det bara wi-fi som är gratis.
När du har checkat in anger du bara din bokningskod, systemet känner igen att det är en business class-biljett och gör internet tillgängligt gratis.
Hastigheten är bra för att surfa på internet, men inte längre för att strömma videor.
Besättningen var förmodligen den ljusaste punkten i hela upplevelsen. Den erfarna flygvärdinnan och den mycket unga flygvärdinnan var å andra sidan perfekta.
De balanserade perfekt mellan hjälpsamhet och naturlighet. Deras uppträdande var mycket professionellt, men ändå vänligt och naturligt.
Mitt betyg
Just den här upplevelsen är svår för mig att betygsätta.
Jag "spenderade" bara en gratis uppgradering till business class, så det kostade mig de facto ingenting extra.
Men om jag var en betalande passagerare eller hade köpt business class med bonuspoäng skulle jag ha blivit mycket besviken.
Kabinen och sätena är standard som på de flesta europeiska flygbolag - vilket innebär att det definitivt inte är värt de extra 400+ € jämfört med standardpriset i ekonomiklass.
Maten var under genomsnittet ur mitt perspektiv och ombordstigningsupplevelsen var helt hemsk.
Hur är det med dig? Kommer du att betala extra för business class på din nästa resa med Aegean Airlines? Eller har din erfarenhet varit mer positiv?
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
2 kommentarer

Den här eurobranschen är ett enda stort kaos. Jag tror inte att någon köper det med sina egna pengar. Ekonomi till en bråkdel av priset, helst på Literak.
Och en cappuccino är uppenbarligen en faux-pas i dessa dagar, om något en caffé corretto - helst med grappa. Alternativt är det ett utmärkt tillfälle att prova lite grekisk ouzo.
Det roade mig att för de två av oss som flög business från WAW till ATH i ATH kom en separat buss för att ta oss bort från planet och de andra fick vänta på nästa...
Men det fanns obegränsat med vin hela tiden...
Extrabuss för biz-passagerare finns också på Turkish Airlines på IST.
Jag var ganska road av att det var två av oss i den.