Lufthansa Business Class A319 (PRG-MUC)

Gratis mittplats

I oktober 2025 reste vi från Prag till New York för att testa den nya Lufhansa Allegris Business Class på en Airbus A350.

Vi skulle ansluta i München för en långdistansflygning, så vi tittade på en av de kortaste flygningarna i Lufthansas nätverk, en 266 km lång flygning från Prag till München.

Hur mycket service i business class kan du få på cirka 30 minuters ren flygtid?

Köpa business class

Flygningen med Airbus A319 mellan Prag PRG och München MUC var en del av en långdistansresa till New York.

Jag betalade för biljetten med mina miles från Aegean Airlines Miles + Bonus-program, vars detaljer jag diskuterar i den här recensionen.

Om jag skulle vilja köpa en enkelbiljett mellan Prag och München brukar priset i business class ligga på cirka 330 euro.

Kontrollera priserna på business class på lufthansa.com

  • Prag PRG - München MUC
  • Flygtiden är 35 minuter
  • 1D
  • Flygplan: Airbus A319, D-AIBK

Incheckning på flygplatsen

Incheckning sker endast på Prags flygplats, det finns ingen transitzon i München.

Vi är på flygplatsen redan 3,5 timmar före avgång, men eftersom Lufthansa har flera dagliga avgångar från Prag är det möjligt att checka in hela dagen.

Vi behöver inte vänta en minut vid prioritetsdisken och vårt bagage checkas igenom till vår slutdestination.

Erste lounge och ombordstigning

Business class-resenärer som reser med Lufthansa kan använda Erste-loungen i Prag utan kostnad, men bara om loungen inte är full, vilket händer ganska ofta.

Loungen är under genomsnittet för större europeiska flygplatser och jag beskriver den i detalj i recensionen av Erste Lounge.

Ombordstigningen är standard per zon och ordningen för ombordstigning följs strikt.

Vi gick ombord i zon 2, en av de första att gå ombord.

Kabin och säten - europeiska klassiker

Är det ens värt att beskriva business class på en Europaflygning i detalj?

Nästan alla flygbolag är desamma. Standardstolar som i ekonomiklass, men med skillnaden att mittplatsen alltid förblir oblockerad och obesatt.

Lufthansa är inte annorlunda.

På europeiska flygningar får business class-passagerare inget amenity-kit eller andra extra tjänster.

Mat under en 30-minuters flygning

Även om jag inte förväntade mig något av sätena och komforten, var jag verkligen nyfiken på servicen.

Flygningen från Prag till München är väldigt kort och bokstavligen bara några minuter i luften.

Efter att besättningen kommit undan med den första servicen - dvs. en liten flaska vatten - blev jag övertygad om att maten skulle skäras ner till ett absolut minimum och att vi som mest skulle få en chokladask.

Men i slutändan blir jag mycket positivt överraskad.

Omedelbart efter ombordstigning på flygnivån får vi en full service. Tyvärr finns det inget val, så alla får lax med en välsmakande quiche och chokladmousse.

Utöver det, obegränsad konsumtion av alkoholhaltiga och alkoholfria drycker - naturligtvis begränsad av den mycket korta flygtiden.

Strax före landning får vi ändå en liten snygg choklad.

Mitt betyg

Den hårda produkten, dvs. sätena och kabinen, är inte värd något betyg alls. I detta avseende i affärsklass också extra jämfört med ekonomiklass får du bara en gratis plats bredvid dig.

Jag blev dock positivt överraskad av förfriskningarna på en så kort flygning.

Servicen var mycket professionell och besättningen lyckades servera alla business class-passagerare, inklusive den upprepade dryckesservicen, till och med inom några minuters flygning.

Naturligtvis finns det ingen anledning att betala för business class på en flygning från Prag till München, men som en anslutning på en långdistansflygning är det för mig en produkt som inte kommer att imponera, men som inte heller kommer att förolämpa.

Vilka andra flygningar har vi upplevt?

Jämför hur regional business class ser ut på andra flygbolag eller på andra rutter och flygplan i våra andra recensioner.

Vi har redan dessa topprecensioner på webbplatsen:

Dessa flygningar kommer under de kommande månaderna:

  • Egyptair, Airbus A320neo, Kairo-München
  • Lufthansa, Airbus A320neo, München-Kairo
  • ITA Airways, Airbus A321neo, Kairo-Rom

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

1 Kommentar

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig