Lufthansa Allegris Business Class A350 (MUC-EWR)
Lufthansas nya Allegris business class lovade att revolutionera komforten på långdistansflygningar. Jag testade den på rutten München-Newark i oktober 2025 och här är mina fullständiga intryck - från sätena till kvaliteten på maten.
Vår slutdestination var New York, där vi sedan testade det ikoniska hotellet The Plaza - du hittar hela vår recension här.
Ta reda på priser i business class på lufthansa.com
Ett bisarrt utbud av sätestyper - de flesta mot en avgift
Allegris business class har varit lite kontroversiell redan från början. Faktum är att det finns fem olika sätestyper i den vanliga business class-kabinen, varav de flesta kostar extra.
Detta är mycket ovanligt i affärsklass. Ja, till exempel på det konkurrerande flygbolaget Condor kan du betala extra för en rymligare Prime Seat, som jag försökte på en JNB-FRA-flygning i augusti 2025, men det är fortfarande bara en extra sätestyp.
Med Lufthansa kan du bara välja en sätestyp gratis vid köp eller online-incheckning, och de andra fyra typerna kostar extra.
- Classic Seat - "A" och "H" platser vid gången
- ingen extra kostnad
- Privacy Seat - Standardfönsterplatser med mer avskildhet (gången är längre bort än platserna "Classic" eller "Extra Long Bed")
- extra kostnad från 140 euro till 170 euro
- Extra Long Bed Seat - "D" och "G" platser vid mittgången
- det fällda sätet är 2,2 meter långt, alla andra typer är 1,9 meter långa
- extra kostnad från 140 euro till 170 euro
- Extra Space Seat - "E"-stolar, enkelstol i mitten
- betydligt större förvaringsutrymmen
- extra kostnad från 170 euro till 230 euro
- Suite - 4 sittplatser i 1:a raden
- separata kabiner med låsbar vägg mellan säte och mittgång
- dessa säten påminner mer om First Class på vissa andra flygbolag
- extra kostnad från 500 euro till 600 euro
Köpa en biljett
Jag bestämde mig för att det var dags att börja bränna miles från Miles+Bonus frequent flyer-program på grekiska Aegean Airlines. En enkelbiljett från Prag via München till New York kostade 55 000 miles + cirka 430 euro i avgifter.
Vi reste två personer, men jag ville också ha tryggheten med en fönsterplats.
Därför fanns det inget annat val än att betala extra 2x 140 eur för Privacy Seat.
- München MUC - Newark EWR
- Flygtid: 8,5 timmar
- Sittplats: 3K
- Flygplan: Airbus A350, D-AIXU
För aktuella priser och tillgänglighet för Allegris Business Class-flyg, besök lufthansa.com.
Incheckning på flygplatsen
Vi gör online-incheckningen 24 timmar före avgång, men eftersom vi reser med incheckat bagage måste vi ändå besöka flygplatsdisken.
Vi flyger från Prag med ett kort hopp från Prag till München (se den här recensionen för hur regional business class ser ut på Lufthansa).
Incheckningsdisken i Prag är öppen hela dagen för alla avgångar, så vi checkar bekvämt in vår resväska mer än 3,5 timmar före avgång.
Det finns särskilda skrivbord för business class-passagerare, och vi behöver inte vänta en minut i kön.
I business class är viktgränsen 30 kg och bagaget har en prioritetsetikett. Du kan ta reda på vilka bagagegränser som gäller i andra klasser och vilka maxmått som gäller för handbagage på vår Lufthansa bagagesida.
Vi får boardingkort från Prag hela vägen till New York, så vi behöver inte oroa oss för något i München.
Lounge och ombordstigning
Vi hade 1,5 timme på oss att byta plan i München, men flyget från Prag var nästan 40 minuter försenat, så vi hann inte till loungen.
Det spelar ingen roll, München är min mycket frekventa transferpunkt, så jag är säker på att en Lufthansa Lounge-recension kommer att visas på vår webbplats snart.
Vi använde dock Erste Premier-loungen före vår regionala flygning från Prag till München.
Ombordstigningen är mycket välorganiserad per grupp. Den är extremt effektiv och alla passagerare är ombord 15 minuter före avgång.
Mer information om tjänster, transport mellan terminaler och transfertips finns i vår artikel: München MUC Airport - transport och transfer.
Kabinen i business class - stram men elegant
Vi flyger med en Airbus A350-900 som bara är några månader gammal, och business class-kabinen ser ny och modern ut vid första anblicken.
Färgerna är en blandning av grått, mörkblått och brunt. Kabinen ser kanske lite stram och okonstlad ut, men jag gillar den faktiskt!
De blå och beigea sätena ger ett elegant intryck och har många små men mycket praktiska funktioner.
Men det är sant att säten som Classic, som är de enda utan tilläggsavgift, verkligen har minst privatliv och är mest utsatta för blickar från andra passagerare som går längs gången.
Ett bekvämt säte fullt av praktiska funktioner
Tvivlen försvann och frustrationen över att behöva betala extra försvann snabbt.
Själva sätet är fantastiskt!
Inte bara i sig, utan framför allt för det ovanligt stora förvaringsutrymmet, vilket ofta är ett problem även i bättre rankade business classes.
Sätesfacket är utrustat med massor av små men praktiska prylar som gör resan trevligare:
- en glasögonhållare
- låsbart förvaringsfack
- trådlös laddning av telefonen
- en extra surfplatta utöver den stora bildskärmen om du till exempel vill titta på filmer eller TV-program i sängen och liggande
- universalladdare och USB-kontakt
Uppvärmning eller kylning av sätet
En helt fantastisk funktion på pekplattan är möjligheten att värma eller tvärtom ventilera och kyla hela sätet.
Svarstiden är mycket snabb och sätet börjar värmas upp inom några sekunder.
Hur känns det att sova på Allegris Business-sängen?
Men det viktigaste händer naturligtvis mellan huvudservicen och landningen.
Även om det var en dagsflygning var jag tvungen att prova sängen i business class.
Sätets kontroller är mycket enkla och kan fällas ut med en manuell knapptryckning eller via en pekskärm på en surfplatta.
Sätet kan se smalt ut vid första anblicken, men det är faktiskt mycket bekvämt när det fälls ut till en säng!
Fotutrymmet är brett och du kan sova bekvämt på sängen även i sidled.
Jag sov utmärkt och anser att sätet har samma kvalitet som Prime Seat på Condor.
Amenity-kit och andra bekvämligheter
Sätet levereras med en extremt bekväm kudde och filt.
Den saknar sängkläder, men det brukar vara standard endast på nattflygningar.
Jag blev dock besviken över bristen på tofflor, som definitivt är praktiska för flygningar på dagtid.
Du hittar denna utrustning i sittfacket:
- Brusreducerande hörlurar för IFE (men du kan använda dina egna hörlurar som ansluts till monitorn via Bluetooth)
- Stilla vatten 0,5 liter
- Amenity-kitvilket inkluderar:
- Tandborste + liten tandkräm
- en våtservett
- öronproppar
- ögonmask
- strumpor
- L'Occitane-kosmetika - läppbalsam av hjorttalg, handkräm, ansiktsfuktkräm, kroppsspray
Du får gärna ta med dig flaskor med munvatten, fuktspray eller våtservetter på toaletterna i business class.
Mat under flygningen
Sätet är bra, sängen är bra, men hur är det med servicen och kvaliteten på maten?
Förfriskningarna är desamma för alla passagerare - passagerare på de billigaste Classic sätena och den dyraste sviten får samma service.
Före start studerar jag den tryckta menyn som finns tillgänglig vid varje säte.
Menysammansättningen är mycket speciell. Det finns praktiskt taget bara ett val av kött eller skaldjur och den enda vegetariska rätten innehåller återigen svamp.
Lyckligtvis kan du studera menyn före din flygning på lufthansa.com/menus-in-business-class.
Förutom specialrätterna kan du förbeställa totalt 9 andra rätter än standardmenyn ombord gratis. Men även online-urvalet var mycket konstigt sammansatt - kött endast fläsk eller nötkött, inget kyckling- eller kalkonalternativ alls.
Och av de vegetariska rätterna som inte innehåller svamp fanns det återigen bara en - ett indiskt alternativ.
Välkomstdrink och nötter
Den första servicen är före start i form av en välkomstdrink. Du kan välja mellan mousserande vin, juice, vatten eller den karakteristiska Aviator-cocktailen.
Jag väljer Aviator-cocktailen. Söt, men god!
Vi får nötter och vatten innan huvudrätten.
Huvudrätten
Huvudrätten anländer ungefär en timme efter start. Före måltiden får vi den traditionella varma våta servetten, som delas ut en gång till före landningen.
Förrätten serveras först. Jag väljer beef jerky med grillad selleri, rödbetor och druvvin. För mig en helt fantastisk kombination och presentationen är också mycket lyckad.
Huvudrätten kommer inom några minuter. Det finns 3 olika rätter att välja mellan. Jag valde räkrisotto.
Egentligen är presentationen av rätten ganska olycklig, men smaken? Helt oslagbar och kornrisotton i synnerhet är en av de bästa jag någonsin ätit!
Jag beställer också champagne till min måltid. Det finns också möjlighet att välja andra viner eller cocktails.
Desserten i form av en honungskaka med guldmjölk är en fantastisk sötma att avsluta med!
Besättningen är mycket effektiv och uppmärksam och skördar praktiskt taget så snart jag mjölkar.
Cirka 20 minuter efter att huvudserveringen är skördad delar besättningen fortfarande ut små chokladtryfflar.
Middag
Vi landar i New York omkring kl. 18.30 lokal tid, så servicen före landning kan kallas för middag.
- Tips: Om du flyger till New York för första gången, kolla in våra tips om vad du ska se i New York och de bästa hotellen på Manhattan, inklusive våra ärliga recensioner av The Plaza och The Standard High Line
Sker cirka en och en halv timme före landning.
Jag valde lax och linser och till efterrätt yoghurt med granola och frukt. Återigen, stor tillfredsställelse!
Efter måltiden får vi mer glass och även en souvenirlåda med traditionell Lindt-choklad.
Service och besättning under flygningen
Jag har inget att klaga på besättningen. Servicen var alltid mycket snabb, besättningen försökte erbjuda andra middagsalternativ för passagerare som inte fiskar eller svampar ...
Vissa kanske inte är bekväma med den typiska tyska distansen, men tjänsten är absolut professionell och felfri!
Underhållningssystem
Monitorn med 4K-upplösning är fantastisk. Kontrollerna är antingen pekskärm direkt på monitorn eller via en surfplatta vid sätet så att du kan styra IFE med sätet lutat eller från sängen.
Standardstolarna har en 24-tumsskärm, medan Business Suite-stolarna har en 27-tumsskärm.
Utbudet av filmer och TV-program är stort, och jag uppskattar särskilt det mycket stora utbudet av europeisk film.
Wi-fi
Gratis internet är inte tillgängligt för passagerare i business class. Det finns ingen kostnad endast för Messaging. Du måste betala extra för andra paket precis som för passagerare i ekonomiklass.
Wi-fi fungerar under flygningen på flyghöjd, dvs. inte under start och landning.
Internethastigheten varierar avsevärt beroende på var flygplanet befinner sig för tillfället. Jag använde internet för att chatta. Jag försökte också arbeta, men det var praktiskt taget omöjligt bara på grund av den usla hastigheten.
Slutsats: Lufthansa Allegris Business Class - ett steg framåt, men med kontroverser
Ja, när det gäller platsvalet är det verkligen förvånande att du bara kan välja en av 5 olika platstyper gratis.
Detta är bara bisarrt och irriterande, särskilt om du reser som ett par, där det totala biljettpriset kan gå upp med mer än 400 euro.
Själva flygupplevelsen var dock mycket bra! Det finns bättre business class, det är ett som är säkert. Men jag rankar den nya Allegris Business Class över genomsnittet, åtminstone inom Europa!
Pluspunkter
- Elegant kabindesign
- Massor av praktiska funktioner vid sätet
- Bekväm säng
- Modern 1-2-1-säteslayout som ger gott om avskildhet
- Bra underhållningssystem jämförbart med IFE
- Kvalitet på maten
- Professionell besättning
Nackdelar
- Menysammansättning - frånvaro av kycklingrätter och stor representation av fisk- och skaldjursrätter
- Bisarrt antal sätestyper, de flesta till extra kostnad
- Avsaknad av tofflor
- Ofta höga flygpriser
Hur ser Eurobusiness-klassen ut på regionala rutter? Jag kommer att skriva en recension av flygningen München-Kairo med Airbus A321 inom kort.
Liknande anslutningsflyg går rutinmässigt via Lufthansas huvudnav - München (MUC) och Frankfurt (FRA) - vars detaljerade flygplatsguider finns här.
Hitta priser på business class på lufthansa.com
Allegris Business Class är ett steg i rätt riktning, även om det inte är utan brister. Den största besvikelsen är systemet med tilläggsavgifter för de flesta säten, men annars är den nya kabinen en av de mest visuellt och funktionellt tilltalande i Europa.
Kolla in våra andra recensioner av business eller first class.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...