Lufthansa CRJ900: recension av inrikes business class (MUC-FRA)
En del av min stora First Class-resa till Japan inkluderade flera regionala flygningar på plan som inte har First Class alls. Dessa mellanlandningar skedde alltså i Business Class.
Och en av mina flygningar var en kort inrikesresa genom Tyskland mellan München MUC och Frankfurt FRA.
- ⬅️ Föregående flygning: Egyptair Business Class Boeing 737-800 CAI-MUC
- ➡️ Nästa flygning: Lufthansa gamla First Class Boeing 747-8 FRA-HND
Flygköp och incheckning
Jag skulle verkligen inte köpa en sådan business class-flygning på egen hand, så jag beskriver idén att flyga till Japan i första klass i den här recensionen.
Incheckning gjordes redan på Kairo CAI, som jag beskriver i den här recensionen.
I München gjorde jag bara en ungefär 2-timmars mellanlandning utan att behöva lämna transitzonen.
Kontrollera priser i affärsklass på lufthansa.com
- München MUC - Frankfurt FRA
- Flygtid: 45 minuter 45 minuter
- Sittplats: 3A
- Flygplan: Bombardier CRJ-900, D-ACNT
Senator Lounge München och ombordstigning
Jag har inga planer på att shoppa när jag ansluter, så jag går direkt till loungen.
Även om jag bara ansluter mellan två business class-flygningar ingår båda i förstaklassbiljetten, så jag kan välja om jag vill gå till First Class Lounge eller Senator Lounge.
Jag vill besöka den förstnämnda på vägen tillbaka, så jag går till Senator Lounge.
Ärligt talat märker jag inte någon större skillnad mot Lufthansas vanliga Business Class-lounge. Den största skillnaden är närvaron av en bar med ett mycket bredare urval av alkoholhaltiga drycker, men eftersom jag dricker väldigt lite alkohol på ensamresor är denna förändring inte alls viktig för mig.
Jag arbetar en stund och äter en utsökt Kaiserschmarrn.
Jag tar mig till planet cirka 15 minuter före ombordstigning. Vi flyger med det minsta flygplanet i Lufthansas flotta - en Bombardier CRJ-900 - vilket innebär att ombordstigningen inte sker via ombordstigningsbryggan utan till fots.
Planet står parkerat alldeles intill terminalen, så vi behöver inte ta bussen.
Linjen München-Frankfurt används främst av affärsresenärer som flyger mycket ofta, så jag förväntar mig inga kaotiska scener under ombordstigningen, och det är vad som kommer att hända.
Meningen "boarding completed" hörs cirka 3 minuter efter att ombordstigningen har börjat.
Kabin och säten - inga överraskningar
Jag är redan bekant med Lufthansas Regional Business Class, inklusive en lika lång flygning från Prag till München.
Så jag misstänker att på ett så litet plan kommer affärsklass inte att vara något som ligger i linje med Lufthansas standarder under genomsnittet.
Tyvärr har jag inte fel, situationen är snarare värre, men det beror helt enkelt på egenskaperna hos ett mycket litet flygplan.
För den här flygningen tar Business Class upp två tredjedelar av kabinen. Bara denna mening antyder att Business Class kan flytta mellan olika rader på varje flygning, vilket bara betyder en sak - sätena och avståndet är exakt detsamma för Business Class och Economy Class.
Den enda skillnaden för passagerarna i Business Class är att sätet bredvid dem alltid förblir ledigt.
Benutrymmet i CRJ Bombarider är trivialt, och det faktum att jag har ett säte i tredje raden hjälper inte heller.
Mat på en inrikesflygning - söt utan val
Flygningen är ungefär lika lång som den nyligen genomförda rutten från Prag till München, så jag förväntar mig liknande snacks.
Välkomstdrinken är fortfarande standard, med ett urval av champagne, alkoholfria juicer, Avionics signaturcocktail eller vatten. För den här flygningen väljer jag bara vatten.
Tyvärr är situationen betydligt värre.
Det finns bara en söt tårta - inget val av något salt och definitivt inte hälsosamt. Bara en sorts tårta.
Dessutom är efterrätten inte särskilt god, den är väldigt kompakt och jag kan knappt äta en tredjedel av den.
Efter desserten dricker jag kaffe, men ärligt talat kan jag inte minnas att jag någonsin druckit sämre, och inte bara på ett flygplan.
Som om det inte vore nog med sötsakerna får vi en liten nougatgodis innan landning.
Slutsats - business class utan idé och utan ansträngning
Jag förväntade mig inte mycket. Och fick ännu mindre.
Jag förstår att sådana här flygningar främst fungerar som anslutningar till långdistansflygningar, där business class trots allt ser lite annorlunda ut.
- ✈️ Kolla in min recension av den nya Lufthansa Allegris Business Class MUC-EWR
Ändå skulle jag kunna tänka mig åtminstone en viss ansträngning, något som skulle överraska mig som passagerare. Till och med på en så kort flygning.
Det gjorde det faktiskt också. Men inte på ett trevligt sätt. Det faktum att jag inte ens får välja mellan olika måltider i business class, även om det bara handlar om småsaker, anser jag vara en riktigt stor faux-pas från Lufthansas sida.
Jag kan inte riktigt betygsätta själva kabinen på Bombardier CRJ-900. Det finns inget du kan göra åt egenskaperna hos ett så litet flygplan, och det övergripande utrymmet och känslan ombord matchar det.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...