Vad du ska göra om flygbolaget ändrar eller ställer in din flygning
Trots att flygbolagen försöker följa tidtabellerna i så stor utsträckning som möjligt är det relativt vanligt att flyg ändras eller till och med ställs in.
Flyget är beroende av många faktorer, t.ex. försenade leveranser av nya flygplan från tillverkarna eller till och med dåligt väder som gör det omöjligt att flyga.
Vi har upplevt många ändringar och inställda flygningar på nära håll och i den här artikeln delar vi med oss av våra erfarenheter.
Hur får jag reda på om min flygning har ändrats?
Flygbolaget är alltid skyldigt att informera passagerarna om eventuella ändringar så snart det får kännedom om dem.
Vanligtvis får du informationen i det e-postmeddelande som du angav när du köpte din biljett (kontrollera din skräppostmapp regelbundet), ibland skickar flygbolaget också ett meddelande till ditt telefonnummer.
Om flygbolaget har en mobilapp rekommenderar vi att du laddar ner den - ibland skickas meddelanden om flygändringar också som meddelanden via appen.
Det är dock definitivt värt att kontrollera din bokning manuellt då och då, antingen på flygbolagets webbplats eller hos den återförsäljare som du bokade flygresan hos.
Hur gör man? Vi beskriver hur du gör det i artikeln Kontrollera flygbokningar.
Ändrat flygschema eller avbokning?
I praktiken kommer du att stöta på två situationer - att ändra tider eller ställa in ett flyg helt och hållet.
Ibland kan det bara handla om några minuter, andra gånger kan flyget till och med flyttas till ett annat datum.
Mindre vanligt är det att flyget ställs in helt och hållet. Förfarandet i sådana fall är dock mer eller mindre detsamma som vid en tidsändring.
I vissa fall kan du få upp till 600 euro i kompensation för en flygändring:
- om du flyger från en flygplats i EU med vilket flygbolag som helst
- om du flyger någonstans med ett flygbolag som är registrerat i EU
- om flygbolaget informerar dig om ändringen mindre än 14 dagar före avresan och om du anländer till din destination mer än 3 timmar för sent
- För närmare anvisningar, se Hur får jag ersättning för ett försenat flyg?
Ändring mer än en dag före avgång
Oftast sker ändringar av tidtabeller och flygtider mellan 1-3 månader före avgång.
I det här fallet har du tre val:
- Gör ingenting. Om tidsändringen bara är kosmetisk (ofta +- 10 minuter) eller om du är mer bekväm med de nya tiderna än de gamla, gör ingenting. Flygbolaget kommer automatiskt att boka om dig till den nya flighten ändå. Vissa flygbolag kräver en bekräftelse på denna ändring via en länk som de vanligtvis skickar i ett e-postmeddelande.
- Hitta en annan rutt. Om de nya tiderna inte passar dig, men du ändå måste flyga, måste flygbolaget erbjuda dig att byta till en annan rutt, ibland till och med till ett annat flygbolag.
- Få pengarna tillbaka. Om de nya tiderna inte passar dig och du inte behöver flyga kan du begära att hela flygningen ställs in och att du får pengarna tillbaka.
Hitta en annan rutt
Vissa större flygbolag låter passagerarna hitta en alternativ flygning i sin mobilapp eller på webben (via en länk som skickas i e-postmeddelandet om flygändringen), eller bokar automatiskt om dem till en alternativ flygning.
Om du inte är nöjd med den automatiska ombokningen måste du kontakta flygbolaget och begära en alternativ ändring.
Jag har haft stor personlig erfarenhet av hur flygbolagen hanterar flygändringar med Lufthansa (och andra i LH Group, som Austrian och Swiss). Jag har alltid kunnat hitta ersättningsflyget själv i appen.
Reglerna för ombokning till ett annat flyg är inte universella och varje flygbolag har sina egna. Men i praktiken gäller de:
- Flygbolaget måste få dig till din destination så snart som möjligt.
- erbjuda en gratis alternativ flygning
- själv hantera ombokningen till ett annat partnerflygbolag
- vid återbetalning måste de alltid erbjuda riktiga pengar, inte bara krediter för framtida biljettköp
Omvänt får flygbolaget inte uppfylla dessa krav:
- senarelägga flygtiden så att du tillbringar den ursprungligen planerade tiden på destinationen
- boka om dig till ett flyg till en helt annan stad (vissa flygbolag tillåter detta, t.ex. Wizz Air)
Särskilt hos de stora flygbolagen finns det mycket mer flexibilitet - de har fler flygningar och fler partnerflygbolag som de också kan boka om dig till.
Det tenderar att vara mindre variation med lågprisflygbolag eller mycket små flygbolag.
Ombokning på flygplatsen
Flygbolag kan ställa in eller försena ett flyg till och med minuter innan det är planerat att avgå.
Det vanligaste skälet är dåligt väder eller ett tekniskt fel på flygplanet.
I så fall är det enkelt att ändra din flygbiljett - du kommer alltid att ha kontakt med flygbolagets personal direkt på plats.
Flygbolaget måste ordna en alternativ flygning till din slutdestination, antingen på en annan rutt med andra bolag eller kanske en dag senare. I detta fall är flygbolaget också skyldigt att tillhandahålla måltider och ett hotell.
- ℹ️ På den här webbplatsen beskriver vi våra erfarenheter av att ta sig från flygplatsen till stadens centrum och rekommenderar de bästa sevärdheterna att besöka runt om i världen.
Hur kontaktar jag flygbolaget?
Det här är de vanligaste sätten att kontakta ett flygbolag:
- ✅ via telefon
- i de allra flesta fall den snabbaste lösningen
- ofta den enda möjliga lösningen, många flygbolag tillåter inte någon annan kontakt
- vissa flygbolag (jag hade en dålig erfarenhet av Air Mauritius till exempel) har inte en gratis telefonlinje, så du har inget annat val än att ringa utomlands till höga avgifter
- ✅ via webb-/mobilapp
- särskilt de stora flygbolagen tillåter dig ofta att ändra via "Hantera bokning" etc., där du kan välja flyg själv
- för mindre flygbolag är detta alternativ vanligtvis inte tillgängligt
- ➖ via sociala nätverk
- om du inte känner för att ringa kan du försöka kontakta de officiella flygbolagsprofilerna på Facebook / Messenger / Instagram
- ibland svarar flygbolagsagenter snabbt och kan lösa problemet (jag har haft god erfarenhet av TAP)
- detta alternativ är dock inte alltid tillgängligt och fungerar inte alltid pålitligt
- ❌ e-post
- detta alternativ rekommenderas endast om du har lång tid på dig före avresan
- flygbolagen svarar ofta på e-postmeddelanden efter några veckor eller till och med inte alls
Vad ska man göra om flygbolaget går i konkurs?
Det här är en situation där passageraren vanligtvis nästan inte har några verkställbara rättigheter.
- Du måste själv ordna en ersättningsflygning på egen bekostnad.
- du kommer inte att få tillbaka dina pengar från det konkursade flygbolaget
- din enda chans är att ansöka om en "chargeback" från din bank eller kortutgivare eller att ha en försäkring mot företagets konkurs
Vanliga frågor och svar
Vad händer om ändringen bara påverkar ett segment?
Du kan begära en ändring av hela bokningen, inte bara en specifik flygning.
Kan flygbolaget boka om mig till en sämre anslutning?
Ja, du kan bli erbjuden ett alternativ med ett sämre flygbolag (till exempel med sämre sittplatsavstånd). Om ändringen inte passar dig kan du fråga flygbolaget och få ett annat alternativ om det finns tillgängligt.
Kan jag vägra de föreslagna ändringarna?
Ja, om inget alternativ passar dig kan du vägra allt och begära full återbetalning.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
Jag tycker att det saknas en del information här: 1. om man köper via en återförsäljare måste man lösa problemet via återförsäljaren, såvida inte ändringen skedde på avresedagen (+ förmodligen några undantag), 2. möjligheten att ringa utländska flygbolagslinjer gratis eller till låga priser, som det gick via Skype av gott minne, 3. möjligheten att få tillbaka en del av biljettpriset vid nedgradering, 4. Omnämnande av ett proaktivt tillvägagångssätt, dvs. att själv hitta alternativa flygningar och föreslå dem för handläggaren i kön i stället för att vänta på att han själv ska komma på en, vilket kan påskynda lösningen av problemet, 5. uppgifter om självbetjäningsändringar av inställda/ändrade flygningar på Wizzair och Ryanair (alternativa flygplatser, datum osv.).