Var och varför kontrollerar jag min flygbokning?

Att kontrollera din flygbokning är en av de viktigaste rutinerna före avresan som alla resenärer bör genomföra, oavsett tidigare erfarenhet av resor och biljettförsäljning. Information om bokningsändringar når inte alltid fram till dig, så det är bättre att se till att du vidtar egna åtgärder.

Varför aktivt kontrollera din bokning?

Jag rekommenderar att du kontrollerar din biljett både några dagar eller timmar före avresan och några veckor efter köpet, och inte bara för felpris, felpris eller felbiljetter.

Du kanske får reda på att ditt flyg har blivit försenat med några tiotal minuter, kontrollera sedan att bokningen är giltig och att du faktiskt kommer att avgå i det senare.

När är den bästa tiden att kontrollera min bokning?

Varför Varför ska du göra det
Omedelbart efter köpet Kontrollera att ditt namn är korrekt, kolla flyg
30 dagar före avresan flygbolag kan ändra flygtider
72 timmar före avresa sista kontrollen före avresan
24 timmar före avresa incheckning, komplettering av dokument (passnummer)

Även om flygbolaget är skyldigt att informera dig när en flygning ändras, är det inte alltid så.

På min resa till Tanzania i oktober 2025 skulle jag till exempel inte ha känt till att mitt flyg med Air Tanzania var inställt om jag inte aktivt hade kontrollerat statusen för mitt flyg 14 dagar före avresan.

Det kan finnas flera anledningar till att du inte känner till en flygändring. De vanligaste är

  • Du köpte flygresan via en tredje part (en förmedlare som Kiwi.com) - det är inte alltid bra kommunikation mellan flygbolaget och förmedlaren, så du kommer inte heller att känna till flygändringen
  • E-postmeddelandet om flygändringen hamnar i din skräppostmapp
  • Du angav fel e-postadress när du köpte flygbiljetten
  • Flygbolaget kontaktar dig per telefon och du svarar inte på ett okänt nummer från utlandet

Jämför flygpriser på skyscanner.se

Var kan jag kontrollera min bokning?

Du behöver bara en sak för att göra detta - den 6-siffriga bokningskoden. Den ser vanligtvis ut som RF3U7P och du får den i ditt e-postmeddelande med bekräftelse på köpet.

Det här numret kallas oftast PNR-kod, bokningsnummer eller bekräftelsenummer. Varje flygbolag eller byrå kallar det något annorlunda.

Var dock uppmärksam på att du kan få flera av dessa koder.

Varje kod används för att kommunicera med någon annan - en återförsäljare av biljetter, ett globalt bokningssystem eller ett flygbolag. Om den första koden inte fångas upp av din biljettkontrollapp ska du därför inte gripas av panik utan försöka hitta en annan kod.

Efternamnet på en av passagerarna anges tillsammans med bokningskoden, utan accenter.

Flygbolagets webbplats

Det bästa sättet att kontrollera din flygbokning är på flygbolagets webbplats, där du alltid bör kunna se eventuella ändringar.

Dessutom kan du ofta välja tilläggstjänster som att boka en specifik plats eller lägga till bagage direkt på flygbolagets webbplats.

  • Incheckning fungerar bara med flygbolagets PNR-kod
  • Om du har bokat din flygresa via en annan webbplats (Kiwi.com, Trip.com osv.) kanske du inte får flygbolagets PNR-kod tillsammans med din biljett och kan inte logga in på flygbolagets webbplats.
  • på flygbolagets webbplatser, leta efter din bokningsinloggning vanligtvis under flikarna Manage Booking, My Booking, My Trips etc.

Tips: Kontrollera vår webbplats för fullständig information om flygbolaget - bagage, tjänster ombord eller när online-incheckning är tillgänglig.

På onlineförsäljningsbyråns webbplats

Om du köpte ditt flyg via en tredje part och inte fick flygbolagets PNR-kod är det bara möjligt att kontrollera det på försäljningsbyråns webbplats under dess eget bokningsnummer.

Nackdelen är att det ibland bara är flygbolaget som har giltig information och att du kanske inte kan se några ändringar när du kontrollerar din bokning på onlineförsäljningsbyråns webbplats.

GDS-verktyg

Användbara verktyg för biljettkontroll hämtar data direkt från Global Distribution Systems (GDS), samma databas som används av till exempel flygbolag.

Du kan använda dessa verktyg för att se statusen för din biljett, särskilt om du inte köper din flygresa direkt via flygbolagets webbplats utan via en mellanhand (Kiwi, Expedia, MyTrip, Booking.com osv.).

Vissa av dessa mellanhänder tillhandahåller inte en PNR-kod direkt för att logga in på flygbolagets webbplats. Men genom att logga in på dessa verktyg får du ofta också flygbolagets PNR-kod, så att du kan kontrollera din bokning direkt med flygbolaget.

Det finns flera GDS-verktyg för att kontrollera din biljett:

Verktyget GDS-system Exempel på leverantörer
CheckMyTrip Amadeus Booking.com, Opodo, Expedia, Trip.com
ViewTrip Travelport Edreams, MakeMyTrip, Flight Centre

TripCase *

Sabre Tiket.com, Priceline, Lastminute.com

* Tripcase.com är inte i drift från och med april 2025. Du kan bara kontrollera din bokning hos den specifika återförsäljare som du köpte biljetten från om den tillåter detta alternativ.

Återförsäljare arbetar dock ofta med flera GDS-system, så om din bokningskod inte fungerar med ett verktyg kan du prova ett annat. Ovanstående är exempel på föredragna GDS-system, men Edreams, till exempel, använder ofta Amadeus också.

Hur gör jag för att registrera mig?

  • CheckMyTrip - checkmytrip.com
    • du måste skapa ett konto, logga in och ladda ner mobilappen
    • fyll sedan i ditt bokningsnummer + efternamn
  • ViewTrip - viewtrip.travelport.com
    • du behöver bara ditt bokningsnummer + efternamn

Kombinera flyg med flera flygbolag

Om din resa kombinerar flera olika flygbolag kan vart och ett av dem ha sitt eget PNR-nummer (reservationsnummer).

På min resa från Prag till Zanzibar flög jag till exempel med Lufthansa och Oman Air.

Alla flyg köptes som en bokning, men Lufthansas flyg från Prag till Frankfurt hade en annan PNR-kod än Oman Airs flyg från Frankfurt FRA via Muscat MCT till Zanzibar ZNZ.

I det här fallet visade bekräftelsemejlet båda koderna för varje flygbolag så att jag kunde kontrollera hela bokningen på båda flygbolagens webbplatser.

Detta är dock inte alltid regeln. Kontrollera därför alltid din bokning på webbplatsen för det flygbolag som du bokade flygningen direkt med. Där bör alla flygningar (även de som erbjuds av andra partnerflygbolag) visas.

Det är dock troligt att du t.ex. bara kan boka en viss plats för flygningar med det flygbolag vars webbplats du kontrollerar din bokning på.

Vanliga frågor och svar

Hur vet jag om jag har en utfärdad biljett?

När du kontrollerar din bokning anger du bokningskoden (PNR-koden).

Du bör se flyguppgifterna och i synnerhet biljettnumret (13 siffror). Utan detta nummer är biljetten inte utfärdad!

Varför kan jag inte logga in på flygbolagets webbplats?

Du har förmodligen PNR-koden från den återförsäljare (OTA) som du köpte flygresan genom. Det här PNR-numret skiljer sig från flygbolagets bokningsnummer.

En annan möjlighet är att din resa involverar flera flygbolag (du flyger en anslutningsflygning), och då kan varje flygbolag ha sin egen PNR-kod. I så fall kan du försöka logga in på det andra flygbolagets webbplats.

Vad händer om flygbolaget ändrar flygningen?

Du har rätt till:

  • ombokning till en annan flygning eller ett annat datum
  • återbetalning och inställd flygning

Om du reser med ett EU-registrerat flygbolag eller ett flyg från EU har du också rätt till ekonomisk kompensation.

Ansök om ersättning här

Hur hittar jag information om min transfer?

Kolla in våra flygplatsguider, där vi beskriver transferprocedurer från vår egen erfarenhet, men också till exempel flygplatstjänster eller hur man tar sig till stadens centrum.

Vad mer ska jag kolla upp innan jag reser?

Hämta inspiration från våra destinationsguider, som vi bara skriver från platser som vi personligen har besökt.

Har du fler frågor? Skriv dem i kommentarerna nedan.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig