Att ta sig runt Bangkok

Hur man tar sig runt i Bangkok är den mest angelägna frågan för de flesta turister innan de besöker staden. Avstånden är enorma och transportsystemet mycket ogenomskinligt vid första anblicken. Men du kommer snart att upptäcka att där du inte kan ta dig till med tunnelbanan, kommer de allestädes närvarande och mycket billiga taxibilarna att lösa allt.
De 10 bästa hotellen i Bangkok
Låt oss gå igenom de olika transportmedlen i Bangkok i detalj, vilka priser du kan förvänta dig och hur du använder dem mest effektivt.
I det här kapitlet beskriver vi hur man reser runt i staden. Om du letar efter information om hur du tar dig till Bangkok med flyg från utlandet, men med tåg eller buss från andra thailändska destinationer, läs kapitlet "Hur du tar dig till Bangkok".
Bangkoks tunnelbana
De viktigaste kollektiva transportlederna i Bangkok är tunnelbanelinjerna. Trots detta kommer de förmodligen inte att räcka till för dig, eftersom Bangkoks tunnelbana är relativt ny, fortfarande växer och inte går till många viktiga platser alls. Dessutom är tunnelbanelinjerna (helt logiskt) främst anpassade till lokalbefolkningens behov och inte så mycket till de viktigaste turistströmmarna.
Dessutom drivs Bangkoks tunnelbana av fyra olika företag, som inte känner igen varandras biljetter och du måste köpa en ny biljett varje gång du byter mellan dem.
Omfattande information om att resa med stadståg har sammanställts i ett separat kapitel:
Taxi i Bangkok
Att använda taxi i Bangkok kommer förmodligen inte att gå dig förbi. Det är definitivt det mest effektiva och förvånansvärt billiga transportsättet om du använder officiella taxibilar med taxameter.
Dessa är antingen gröngula, blå, röda eller rosa och har alltid etiketten "Taxi Meter". Du kommer att stöta på taxibilar absolut överallt i Bangkok, både på mycket turistiga platser och i utkanten av städerna och på de mest avlägsna gatorna. Faktum är att taxibilar också används flitigt av lokalbefolkningen. Och om du inte ser någon taxi i närheten just nu, misströsta inte, det kommer en inom några minuter.
Taxipriser i Bangkok
Taxibilar är, åtminstone med västerländska mått mätt, mycket billiga.
- Startpris (hela 1:a kilometern) - 35 thb
- Tillägg för resor till/från båda flygplatserna - 50 thb
- 2:a till 12:e km - 5 thb per kilometer
- 12:e till 20:e km - 5,50 thb per kilometer
- 20:e till 40:e km - 6 thb per kilometer
- Resa med motorväg - ca 20 thb
Hänsyn tas dock även till trängsel och att stå i trängsel. Om taxin står stilla eller rör sig i en hastighet som är lägre än 6 km/h börjar taxan att läggas till med 1,60 thb per minut. Detta gör det svårt att beräkna det exakta beloppet för resan i förväg.
I allmänhet betalar du sällan mer än 100 baht för en taxiresa inom Bangkoks centrum. De allra flesta resor ligger i intervallet 50 thb till 90 thb.
Använder man alltid taxameter?
Om du stannar en taxi i rörelse under dagen kommer föraren i de allra flesta fall omedelbart att slå på taxametern utan att säga något.
Situationen är annorlunda om du vill kliva in i en stående taxi vid turistattraktioner eller på natten vid hotell (särskilt i Sukhumvit-området, Silom Road och Khaosan Road). Då brukar taxichaufförerna försöka förhandla fram sitt eget pris, som vanligtvis är 4-5 gånger högre än taxameterpriset. Vägra, gå ut och flagga för en taxi i rörelse. Det kan hända att de kommer att förhandla om priset också, det är viktigt att bara hänga på och vinka till nästa.
Det finns så många taxibilar att du alltid kan hitta en taxichaufför som kör dig enligt taxametern, även på natten på utsatta platser.
Kan jag betala med kort när jag tar en taxi?
Nej, taxichaufförer i Bangkok tar bara emot kontanter. Att köra med kortbetalning är endast möjligt med den dyrare mobilappen Grab.
Är det värt att använda Grab- eller Bolt-apparna?
Dessa mobilappar är extremt populära i Asien för att anropa och betala för taxi, men de är inte särskilt värda att använda i Bangkok. I synnerhet Asiens främsta "taxiapp" Grab (Google Play / App Store) tenderar att vara dyrare än en vanlig taxi i Bangkok i de flesta fall.
Den har fördelen att man kan betala med kort (Grab och Bolt, men när det gäller Bolt får man inte välja alternativet "Taxi", där man bara kan betala kontant) och även tidigt på morgonen (mellan ca kl. 01.00 och 05.00), då det finns färre vanliga taxibilar och man kan vänta 15-20 minuter innan en dyker upp.
Ger man dricks när man åker?
Thailändare ger inte dricks, så chauffören kommer inte att bli förolämpad om du inte ger dricks. Å andra sidan är det naturligtvis alltid ett nöje.
Hur får man tag på en taxi?
Vinka helt enkelt till en förbipasserande taxi, du kommer vanligtvis inte att vänta mer än 10 minuter. Och i utsatta områden behöver du inte vänta alls. Om du ska resa från ditt hotell mycket tidigt på morgonen kan det kanske vara värt att ringa efter en taxi i förväg via de dyrare apparna Grab eller Bolt.
Är taxibilar säkra i Bangkok?
Ja, det är mycket säkert att resa med taxi. Bilarna är moderna, alltid utrustade med luftkonditionering, och taxichaufförerna i Bangkok fuskar inte med sina taxametrar. Och om de försöker lura dig, får du veta det direkt innan det händer genom att föraren erbjuder dig en resa utan taxameter.
Hur berättar jag min destination för taxichauffören?
De flesta taxichaufförer i Bangkok talar inte så mycket engelska, men de vet namnen på de största hotellen och var de ligger. Trots detta är det definitivt bättre att ha en karta över din destination redo och visa den för taxichauffören i förväg.
Tuk-tuks i Bangkok
En tuktuk, som ofta stavas tuk-tuk, är en motoriserad trehjuling med tak och baksäte för två passagerare. Tuk-tuks är extremt vanliga i Bangkok och används inte bara av turister utan även av lokalbefolkningen.
En tuk-tuk-resa är utan tvekan en upplevelse där du suger i dig alla ljud, lukter och stankar från gatan. Men det är där fördelarna med att resa med trehjuling slutar. Tuk-tuks är inte utrustade med taxametrar och tuk-tuk-förarna vet att det är en upplevelse för turister att åka i deras fordon, så de försöker ständigt höja priset avsevärt.
Så medan lokalbefolkningen kommer att köra en viss rutt för, säg, 30 baht, kommer du att köra samma rutt för 100. Om du inte accepterar det pris som tuk-tuk-operatören vill ha, kommer han ofta att avvisa dig snarare än att sänka priset. Han vet att han kommer att plocka upp en annan turist runt hörnet som kommer att betala mer.
Så vi rekommenderar att du åker tuk-tuk en gång för upplevelsen, men att du vet att priset måste förhandlas och att det förmodligen fortfarande kommer att vara högre än en mycket bekvämare taxiresa.
Båtar på Chao Phraya-floden och kanalerna
Bangkok är en stad byggd på vatten, så båttrafik är en naturlig del av kollektivtrafiken. Huvuddelen av båttransporterna sker på floden Chao Phraya, som slingrar sig genom den historiska delen av Bangkok, men reguljära båttjänster trafikerar också flera sidokanaler.
Välj ett hotell med utsikt över floden
Chao Phraya Express-båt
Ryggraden i det kollektiva båtnätverket utgörs av flera Chao Phraya Express Boat-linjer, som betjänar både turister och lokalbefolkningen. Priserna är mer än folkliga och om du reser till platser längs floden är en båttur inte bara en fantastisk upplevelse utan också det snabbaste transportalternativet. Om det inte är helg eller mitt på dagen, då tidtabellerna är betydligt tunnare och du kan få vänta upp till 40 minuter på en båt.
Det finns tre båtlinjer i drift, varav endast en går hela dagen och på helgerna, de andra två är endast förstärkningstjänster under högtrafik på vardagarna.
Linjerna är markerade med färgerna på flaggorna på aktern. Färgerna på flaggorna för respektive linje visas också alltid på den pir där linjen stannar.
- Orange - trafikerar vardagar från 06:00 till 18:30, lördagar från 06:00 till 18:00 och söndagar från 08:00 till 18:00. Mellan kl. 06.00 och 08.50 är intervallet mellan 15 och 20 minuter, på eftermiddagen mellan 20 och 30 minuter och mellan kl. 09.00 och ca kl. 15.00 är intervallet 40 minuter. På lördagar och söndagar går båtarna var 20:e till 40:e minut.
- Gul - går endast på vardagar med 20 minuters intervall mellan kl. 06.00 och 08.00 i södergående riktning och med 30 minuters intervall mellan kl. 17.00 och 19.00 i norrgående riktning
- Gulgrön - körs endast på vardagar med 30 minuters intervall mellan kl. 6.00 och 8.00 i södergående riktning och med 30 minuters intervall mellan kl. 16.00 och 17.45 i norrgående riktning
- Röd - körs endast på vardagar med 30 minuters intervall mellan kl. 6.00 och 7.30 i södergående riktning och med 30 minuters intervall mellan kl. 16.00 och 17.30 i norrgående riktning
Exakta avgångstider anslås endast vid ändhållplatserna. Fartygens onlineposition kan dock övervakas via Viabus-appen (Google Play / App Store). Det är dock alltid nödvändigt att hitta den relevanta hållplatsen på kartan, klicka på den och välja den du vill ha från urvalet av linjer.
Biljettpriset är fast och varierar för varje linje. Det spelar ingen roll om du bara tar en hållplats eller hela sträckan - du betalar alltid lika mycket. Det finns bara enkelbiljetter, som du köper av konduktören direkt på fartyget. Du kan bara betala kontant. Behåll alltid din pappersbiljett under hela resan, det finns ofta biljettkontrollanter!
- 16 thb - Orange linje
- 21 thb - Gula och gulgröna linjer (för den gulgröna linjen betalar du 33 thb, om du reser hela vägen från Pakkret, men det finns inget av turistintresse)
- 30 thb - röd linje
Båtarna är ganska snabba och är ofta så fulla att man måste resa "stående". Båttrafiken i Bangkok är dock säker och olyckor är sällsynta.
Officiell (men inte alltid uppdaterad) information: chaophrayaexpressboat.com
MINE Smart färja
MINE Smart Ferry erbjuder också regelbunden trafik med helt eldrivna båtar på tre rutter.
- Metro Line - Från kl. 06.00 till 17.45 en gång i timmen, på helger från kl. 07.30 till 20.45 en gång var 40:e minut
- City Line - från 7:00 till 18:00 en gång var 30:e minut under hela veckan
- Urban Line - en pendeltrafik som körs på morgonen endast i södergående riktning (ungefär en gång var 30:e minut) och på eftermiddagen med samma intervall endast i norrgående riktning
Biljetter säljs ombord av konduktören för 20 thb och kan även betalas med kort.
Officiell information: www.minesmartferry.com
Chao Phraya turistbåt
De större och modernare båtarna med blå flagg är främst avsedda för turister, men på grund av det relativt låga priset används de även av lokalbefolkningen.
Båtarna avgår en gång i halvtimmen varje dag (även på helgerna). Den första båten lämnar Sathorn kl. 8.30 och den sista kl. 17.00. Från den andra terminalen Phra Arthit avgår den första båten kl. 9.00, medan den sista avgår kl. 17.30.
Biljetter kan köpas från hamnvärdarna innan du går ombord på båten för 30 thb, en dagsbiljett finns också för 150 thb som gäller för alla Chao Phraya Tourist Boat-tjänster under den kalenderdagen. Du kan också betala med kort hos hamnvärdarna.
Officiell information, tidtabeller och karta: chaophrayatouristboat.com
Färjor
På många platser i Bangkok går det korta färjor över floden Chao Phraya från den ena stranden till den andra. De allra flesta av dem kostar 5 thb per resa och betalas vanligtvis vid kajen innan man går ombord på båten, men ibland bara till båtvärdarna.
Färjorna går vanligtvis mellan kl. 06.00 och 21.00, vissa till kl. 23.00, ungefär var 5:e till 15:e minut.
Det exklusiva stora shoppingcentret Iconsiam, liksom många hotell vid floden, kör sina egna färjor utan kostnad, se hela färjekartan nedan.
Kryssning med båt med lång svans
Floden trafikeras också av ett stort antal små snabba longtail-båtar. Du kommer att se dem överallt under dygnets alla timmar. Det här är turistbåtar som tar dig runt floden för en avgift på cirka 1 500 thb till 2 000 thb för 2 till 4 personer per timme.
Dessa kryssningar kan ordnas antingen vid de stora kajerna eller vid turistbyråernas bås i centrum.
Båttransport på sidokanalerna
Upplev Bangkok från ett helt annat perspektiv och ta en båttur på de smala kanalerna som skär genom stadens byggnader.
Det finns två båtlinjer som trafikerar stadskärnan.
- Khlong Saen Saep Canal med en överlappning till Khlong Maha Nak Canal
- Khlong Phadung Krung Pasem-kanalen
Båda linjerna är attraktiva för turister.
Den första kan användas för att resa från templet till Golden Mountain Siam Square, Pratunam och norra Sukhumvit-området och sedan 18 km till Bangkoks östra förorter.
Den här linjen är faktiskt uppdelad i två: den första pendlar mellan Golden Mountain och Pratunam-kajen, medan den andra går längre österut. Båtarna går varje dag från ca kl. 5.30 till 20.30, och endast till kl. 19.00 på helgerna. På vardagar är intervallet mellan 10 och 15 minuter och på helgerna mellan 20 och 30 minuter. Biljettpriset bestäms av antalet stationer som passeras och varierar mellan 10 thb och 25 thb. Den betalas alltid till operatören ombord.
Den andra linjen pendlar mellan den tidigare Hua Lamphong-stationen och Thewes wharf, där du kan byta till Chao Phraya Express Boat. Du kommer att passera flera tempel längs vägen. De helt elektriska båtarna går dagligen från kl. 06.00 till 19.00 (kl. 08.00 på helgerna). Morgon och eftermiddag med ett intervall på 15 minuter, 30 minuter under dagen.
För närvarande går inte den elektriska linjen från centralstationen till Thewes Pier och vi har inte kunnat verifiera biljettpriset eller anledningen till att den inte går.
Bussar i kollektivtrafiken
Bussar är det billigaste transportmedlet i Bangkok, men tyvärr också det minst transparenta. Delvis på grund av att enskilda linjer trafikeras av flera olika transportörer finns det inga busskartor, inga exakta tidtabeller och absolut inga enhetliga biljettpriser.
Bangkoks bussar kan delas in i två grundläggande kategorier:
- Luftkonditionerade (A/C) - moderna, mer bekväma och dyrare.
- Icke luftkonditionerade - gamla med helt öppningsbara fönster och mycket billiga.
Även om det inte går mycket långsammare än med taxi är bussresor betydligt mindre bekväma. Icke luftkonditionerade bussar har hårda bänkar, medan luftkonditionerade bussar tenderar att vara mer trångbodda.
Hur vet man vilken linje som är rätt?
Alla bussar är tydligt märkta med linjenummer och destinationsstation. I synnerhet de äldre bussarna utan luftkonditionering har dock ofta bara skyltar på thailändska. Eftersom det inte finns några kartor och informationen på Google maps inte alltid är uppdaterad, är det svårt nog att bara räkna ut vilken linje du har.
Hållplatserna är alltid markerade med namn och nummer på de linjer som stannar där. De flesta av dem har också ett symboliskt diagram över var linjerna i fråga går i det omedelbara området, vilket är en stor lättnad. På några av de större hållplatserna visas också den exakta ankomsttiden för linjen på elektroniska indikatorer.
Det mest användbara verktyget för bussresor är Viabus mobilapp (Google Play / App Store), som logiskt nog kräver internetdata. Den visar alla hållplatser (buss, båt och tunnelbana). Om du klickar på den busshållplats som ligger närmast dig visas en lista över de linjer som stannar där. Sedan är det bara att klicka på numret på linjen så visar kartan hela dess rutt. Dessutom visas den aktuella positionen för alla bussar, så att du enkelt kan kontrollera hur lång tid det tar att komma fram.
Hur mycket kostar biljetterna och var köper man dem?
Biljetter köps alltid inne i bussen från konduktören. Stig på och vänta på att konduktören kommer fram till dig. På äldre bussar utan luftkonditionering är priset detsamma oavsett vart du åker. Det varierar från bolag till bolag, men i allmänhet betalar du mellan 8 thb och 12 thb.
På modernare luftkonditionerade bussar baseras priset vanligtvis på antalet stopp du gör. Återigen, vänta på konduktören och berätta vart du ska. Priserna varierar mellan 15 thb och 25 thb.
Det finns inga dags- eller tidsbiljetter och du kan inte köpa en biljett någon annanstans än av konduktören.
Hur ofta går bussarna?
Intervallerna varierar mellan 5 och 20 minuter beroende på den specifika rutten och trafiksituationen. Att resa med buss är definitivt inte ett alternativ om du har bråttom. De flesta avgångar sker runt kl. 05.30 och slutar mellan kl. 22.00 och 23.00, men några få linjer kör hela natten.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...