Tunnelbana i Bangkok

Palats i Bangkok

Bangkoks tunnelbana är, tillsammans med båttrafiken, ett av de enda relevanta kollektiva transportmedlen för att ta sig runt i staden. Det finns inga spårvagnar och busstrafiken är extremt förvirrande. För information om alla resealternativ, se kapitlet Transport.

De 10 bästa hotellen i Bangkok

Men även Bangkoks tunnelbana har detaljer som du inte kommer att stöta på i andra städer av liknande storlek.

Bangkoks tunnelbanelinjer

Staden genomkorsas för närvarande av 8 tunnelbanelinjer, eller 1 linje av den klassiska underjordiska tunnelbanan (som går ovan jord vid kanterna), 6 linjer av den rena överjorden som går på upphöjda betongkorridorer och 1 linje av det automatiska tåget över jord.

Trots detta täcker tunnelbanan långt ifrån alla riktningar och områden i staden, och det är svårt att ta sig runt i staden utan extra taxiresor.

Tunnelbanan är inte ett enhetligt system, utan drivs av 4 olika företag som inte känner igen varandras biljetter.

Metropolitan Rapid Transit MRT

Detta system består av tre linjer:

  • Blue Circle Line (MRTA Blue Line) - passerar genom den historiska stadskärnan och vissa områden i det moderna Bangkok som är populära för boende; den går också till Bang Sue Central Station och stannar nära Mo Chit Bus Station. Viktiga stationer:
  • Lila linjen (MRTA Purple Line) - Från transferstationen till den blå linjen Tao Poon i norra delen av staden, den fortsätter längre norrut bortom Bangkok och är inte till någon nytta för turister

Officiell MRT-webbplats: metro.bemplc.co.th

Den blå linjen är till överväldigande del underjordisk, medan de lila och gula linjerna är helt ovan jord. Den blå linjen är också den mest trafikerade av alla Bangkoks tunnelbanelinjer.

BTS Skytrain

Detta system har två gröna linjer - en ljus och en mörk - som korsar varandra vid Siam station.

  • Den ljusgröna linjen (Sukhumvit Line) - går i nord-sydlig riktning genom Bangkok och passerar genom Sukhumvit och Siam från turistattraktionerna och stannar även nära Mo Chit och Ekkamai busstationer. Viktiga stationer inkluderar:
  • Mörkgrön linje (Silom Line) - börjar i centrum av det moderna Bangkok i Siam-distriktet och fortsätter över floden till östra delen av staden via det populära Silom-distriktet. Viktiga stationer:
    • Siam
    • Sala Daeng - Silom-distriktet
    • Chong Nonsi - Mahanakhon skyskrapa
    • Krung Thon Buri - byt till den gyllene linjen mot ICONSIAM
  • Guldlinjen (Gold Line) - kort sträcka från den mörkgröna linjen till lyxköpcentret ICONSIAM
  • Gula linjen (Yellow Line) - går i den östra delen av Bangkok och är ännu inte särskilt intressant ur turistsynpunkt
  • Rosa linjen (Pink Line) - går i norra delen av Bangkok och förbinder t.ex. den röda tunnelbanelinjen från Don Mueang Airport med den ljusgröna eller lila linjen. Övergången från flygplatslinjen till den rosa linjen sker vid Lak Si station.

Officiell webbplats för BTS Skytrain: www.bts.co.th/eng

Alla linjer är ovan jord. De gröna linjerna har karaktären av klassiska tunnelbanor, medan guldlinjen är den så kallade peoplemover, ett automatiskt förarlöst tåg.

Guldlinjen är också prismässigt separerad från de två gröna linjerna och en separat biljett måste alltid köpas.

SRT Järnväg

Den sista operatören är Thai State Railway, som driver tre elektrifierade linjer ovan jord.

  • Suvarnabhumi City Line (Airport Rail Link) - Den förbinder Bangkoks moderna centrum med Suvarnabhumi Airport. Viktiga stationer:
    • Phaya Thai - ändhållplats med omstigning till den ljusgröna BTS-linjen
    • Makassan - norra kanten av Sukhumvit-distriktet
  • Red Line - förbinder Bang Sue Station i norra delen av staden med Don Mueang Airport
  • Light Red Line - går från Bang Sue Station österut till Taling Chan och har i stort sett ingen användning för turister

Officiell webbplats: www.srtet.co.th

Karta över Bangkoks tunnelbana

Eftersom de officiella webbplatserna för de olika systemen inte tillhandahåller högupplösta kartor har vi skapat vår egen karta över det nuvarande tunnelbanenätet i Bangkok.

Biljetter till Bangkoks tunnelbana

Vart och ett av de ovanstående 3 systemen har sina egna biljetter, plus det korta Golden Line automatiska tåget, som inte ens känner igen biljetterna till de andra två linjerna i företaget som driver det.

Om du byter inom ett system (t.ex. från den ljusgröna till den mörkgröna linjen eller från den blå linjen till den lila linjen) behöver du inte köpa en ny biljett när du byter. Om du däremot byter mellan olika system måste du alltid köpa en ny biljett.

Hur köper jag en biljett?

På vissa tunnelbanelinjer kan du betala med ditt eget kontaktlösa VISA-kort, på andra håll kan du bara köpa polletter i en automat.

Biljetter från biljettautomaten

Det finns automater på varje tunnelbanestation som endast tar emot kontanter (mynt och sedlar upp till ett värde av 100 baht). Dessutom finns det ett servicefönster på varje station, men du kan inte heller betala med kort. Fördelen med kassorna är att man även kan växla 500- och 1 000 baht-sedlar.

Automaten växlar från thai till engelska uppe i högra hörnet.

Du väljer sedan den station du är på väg till på pekskärmens karta. Skärmarna är gamla, så det kan hända att du träffar en annan station första gången och måste upprepa processen.

På höger sida av skärmen ser du det pris du ska betala. Det finns ingen anledning att betala i exakt värde, kom bara ihåg att maskinen alltid bara ger tillbaka mynt.

En svart pollett (för MRT, SRT och Airport Rail Link) eller en pappersbiljett (för BTS Skytrain) faller ut ur maskinen, som du sedan använder vid vändkorset. När du går in placerar du helt enkelt polletten/biljetten framför läsaren. Kom ihåg att behålla polletten/biljetten under hela resan. När du går ut sätter du in biljetten eller token i vändkorset och lämnar den där och frigör den.

  • Detta system fungerar på alla tunnelbanelinjer

Ditt eget kontaktlösa kort

Endast på MRT-systemets linjer (dvs. den blå huvudcirkeln och den lila cirkeln mot Nonthaburi) kan du också betala med ett kontaktlöst kort. För närvarande kan endast VISA-kort användas för betalning.

Fäst helt enkelt kortet i läsaren vid vändkorset när du går in på stationen och sedan när du lämnar stationen.

Biljettpriser i Bangkok

Alla tunnelbanesystem debiteras alltid efter tillryggalagd sträcka.

Det lägsta priset (vanligtvis 1 eller 2 stopp) är 15 thb, sedan är det högsta priset mellan 40 thb och 50 thb, men då måste du åka nästan hela vägen över staden. I genomsnitt kommer du att betala något runt 30 thb.

För BTS Skytrain-system (ljus + mörkgrön linje) finns det också dagspass som endast gäller för en viss kalenderdag. Dessa köper du inte i en automat, utan endast i ett biljettkontor med personal. Även dessa dagsbiljetter kan endast användas för det systemet. En dagsbiljett för BTS-linjer kostar 140 thb.

För MRT-systemet kan du istället för en dagsbiljett köpa ett Stored Value Card för 180 thb (värde 100 baht för biljettpriset + 80 baht för biljetthanteringen). Du kan dock ladda om kortet för valfritt belopp (alltid endast kontanter). Priserna är dock inte billigare än om du använder polletter, så det enda mervärdet är att du inte behöver köpa en ny biljett varje gång du går in i tunnelbanan.

Tidtabeller och intervaller

Alla tunnelbanelinjer i Bangkok avgår till linjen mellan kl. 5.15 och 5.30 från ändstationerna, dvs. från stadens centrum omkring kl. 6.00. De sista avgångarna sker mellan kl. 23.20 och 23.40 från ändstationerna, dvs. från centrum runt midnatt.

Intervallen på blå och båda gröna linjerna är mellan 5 och 10 minuter, kortare på morgonen och eftermiddagen, längre mitt på dagen och på helgerna (men inte mer än 10 minuter).

Till flygplatsen Suvarnabhumi BKK är intervallet 10-15 minuter och till flygplatsen Don Mueang DMK är det 12-20 minuter.

Tunnelbanetåg

Alla tunnelbanetåg är moderna och luftkonditionerade. Ibland till och med luftkonditionerade, och skillnaden mellan temperaturen ute och inne i tåget på över 15 grader är inget undantag.

Tågen och stationerna är skinande rena och det är mycket säkert att resa med tunnelbanan i Bangkok.

Denna artikel kan innehålla affiliatelänkar från vilka vår redaktion kan tjäna provision om du klickar på länken. Se vår annonseringspolicy sida.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig