Wizz Air försenade och inställda flyg

Har ditt Wizz Air-flyg ställts in eller försenats med 2 timmar eller mer? Då har du rätt till kompensation på upp till 600 euro per person.
Du kan begära ersättning direkt från flygbolaget eller enkelt och kostnadsfritt från specialiserade byråer.
Kompensation enligt EG-förordning 261 gäller för alla flygningar som utförs av Wizz Air.
Undantaget är den särskilt skapade enheten Wizz Air Abu Dhabi som formellt är baserad i Förenade Arabemiraten. Flygningar med detta flygbolag (biljettkod "5W") är endast föremål för kompensation vid avresa från en flygplats inom EU.
Försenat flyg med Wizz Air
Om du blir försenad med 2 timmar eller mer på avgångsflygplatsen måste Wizz Air ge dig en gratis förfriskning som står i proportion till förseningens längd.
Om förseningen på ankomstflygplatsen är 3 timmar eller mer har du också rätt till ekonomisk kompensation på 250 euro till 600 euro beroende på avståndet mellan de två flygplatserna.
Du har endast rätt till ekonomisk ersättning om Wizz Air är vållande till förseningen. För mer information, se Kompensation för flygförseningar.
Avstånd | Försening | Kompensation |
---|---|---|
upp till 1 500 km | 3h+ | 250 euro |
1 500 till 3 500 km | 3h+ | 400 euro |
över 3 500 km | 3h+ | 300 euro |
över 3 500 km | 4h+ | 600 euro |
Inställt flyg med Wizz Air
Om ditt flyg ställs in av Wizz Air mer än 14 dagar före avgång har du rätt till en kostnadsfri ändring av datum eller återbetalning av det ursprungliga biljettpriset.
Men om ditt flyg ställs in mindre än 14 dagar före avgång har du också automatiskt rätt till ekonomisk kompensation på upp till 600 euro.
Även här gäller att du bara har rätt till ersättning om flygbolaget ställer in flygningen och inte på grund av oförutsedda omständigheter.
Läs mer om detta i artikeln Kompensation för inställda flyg.
Var ansöker du om kompensation?
Wizz Air har ett särskilt kontaktformulär för kompensation på wizzair.com/refunds-and-compensations.
Flygbolagen försöker dock ofta undvika kompensation och dra ut på hela anspråket genom att ignorera och ljuga, så kontakta byrån direkt.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
Hej, Wizzair har skjutit upp vår avgång med en dag: (Ursprungligt datum 8.8. till 18.8.2025 .... Ändring till 9.8 till 19.8.2025 (Jag köpte biljetterna den 30.9.2024 och de skickade informationen till mig den 12.10.2024). Jag missade ändringen i min e-post ... så jag accepterade den inte eller svarade på något sätt. Jag fick reda på det igår. Kan jag avboka flygningen kostnadsfritt just nu (3 veckor före avgång) och få tillbaka wizz-krediter eller pengar? Eftersom vi fick reda på att tidpunkten inte alls är bekväm. Jag har läst att jag har rätt till detta. Att en ändring av flygningen med en dag (av flygbolaget) betraktas som en avbokning ... och att jag hade rätt att antingen acceptera ändringen eller få full återbetalning. Är det sant? Men när jag försökte avboka flygningen fick jag reda på att ingen återbetalning skulle ges (se bifogad scrennshot) ... Kommunikationen med AI-chattbotten är galen och leder ingenstans. Och om man klickar igenom till kärnan i saken skriver den ett systemfel..... Ugh ... Ska jag avboka med en återbetalning på 0 Kč .... och sedan göra anspråk? Eller inte avboka flygningen (så att jag inte avbokar något) och sedan göra anspråk? Tack så mycket Tomas
Om du inte ser ett alternativ för att godkänna, ändra, avbryta, stör det inte på vanligt sätt. Prova chatboten via Facebook/Messenger, den erbjöd mig en anslutning till en agent förra gången, till skillnad från chatboten direkt via webben. Om det inte fungerar, leta upp deras tjeckiska lokalnummer på webbplatsen och förklara att alternativen har försvunnit och att du måste avbryta och få pengarna tillbaka (annars skulle det tillkomma en avgift). När du har slut på kredit kan du begära en penningöverföring via formuläret.