Att ta sig runt Kyoto

Kyoto

Kyotos kollektivtrafiknät är tätt och omfattar tunnelbana, flera bussbolag, turistbussar och flera järnvägsföretag.

Du kommer oftast att använda bussarna för att ta dig till alla sevärdheter. Räkna dock med långa restider och ofta mycket trånga vagnar.

Tunnelbanan ger också snabba förbindelser, men till skillnad från bussarna betjänar den mer lokalbefolkningen och går inte alls till många av sevärdheterna.

Det snabbaste sättet att ta sig till Arashiyama-området är med tåg.

De 10 bästa hotellen i Kyoto

Bekväma dagsbiljetter

Biljettsystemet är olika för olika transportföretag och, särskilt när det gäller transfer eller dagsbiljetter, är det ganska svårt att veta vilka linjer en viss biljett gäller för och vilka som inte är giltiga.

I Kyoto finns det två grundläggande typer av dagspass + ett populärt pass för hela Kansai-området.

Pris Giltighet
Tunnelbana & buss 1 dag 1 100 jpy

Tunnelbana Kyoto
Kyoto stadsbuss
Kyoto Buss *
Västra JR-bussen *
Keihan buss *

Tunnelbana 1 dag 800 jpy Kyoto tunnelbana
Kansai järnvägspass 5 600 jpy - 2 dagar
7 000 jpy - 3 dagar
Kyoto tunnelbana
Osaka tunnelbana
Privata järnvägar (Kansai-regionen) **
Spårvagnar och vissa linbanor

* För dessa transportörer är heldagsbiljetten endast giltig på vissa linjer:

  • Kyoto Bus - giltig på alla linjer utom linjerna 10, 18, 32, 34, 51, 54, 90, 95
  • West JR Bus - gäller endast på sträckan Kyoto Station - Toganoo (Tako-Keihoku-linjen)
  • Keihan Bus - gäller endast på linjerna 29, 29C, 84, 901

** Kansai Railway Pass inom Kyoto är inte giltigt på alla järnvägsföretag:

  • JR-tåg - kan inte användas
  • Keihan Railway - kan användas
  • Eizan Railway - kan användas utom för ombordstigning på Demachyianagi Station (så om du byter från Keihan Railway måste du betala för en biljett på närmaste station "Mototanaka" eller gå ca 1 km)
  • Eizan linbanor - kan inte användas
  • Hankyu Railway - kan användas
  • Kintetsu Railway - kan användas
  • Randen spårvagnar (Keifuku Railway) - kan inte användas

Tunnelbana & buss 1 dag

En heldagsbiljett för båda tunnelbanelinjerna och alla busslinjer i Kyoto är det bästa värdet för att ta sig runt i staden.

  • 1 100 jpy
  • Gäller för 1 kalenderdag och inte 24 timmar

Det lönar sig att ta mer än 4 tunnelbane- eller bussresor på en dag, men det kan du lätt klara av om du besöker 2-3 sevärdheter som ligger längre ifrån varandra.

Dessutom är enskilda biljetter aldrig överförbara, så du betalar en separat biljett för varje bussresa.

För detaljerad information, besök den officiella webbplatsen på city.kyoto.lg.jp.

Var kan man köpa?

  • Varuautomater vid varje tunnelbanestation (endast kontanter eller japanska transportkort)
  • Informationscenter vid busstationen via Kyoto Station (se karta)
    • Dagligen 7:30-7:30
  • Från föraren inne i bussen när du kliver av

Tunnelbana 1 dag

Ett dagspass för tunnelbanan är inte särskilt bekvämt för turister, eftersom tunnelbanan bara tar dig till ett begränsat antal sevärdheter.

  • 800 jpy
  • Det är giltigt för 1 kalenderdag och inte 24 timmar

En vanlig enkel tunnelbanebiljett kostar cirka 260 jpy för en stadsresa, så en heldagsbiljett är värd det för 3 eller fler tunnelbaneresor och högst en bussresa (en enda dag kostar 230 jpy).

Se den officiella webbplatsen city.kyoto.lg.jp för mer information.

Var kan man köpa?

  • Varuautomater vid varje tunnelbanestation (endast kontanter eller japanska transportkort)
  • Informationscenter vid busstationen via Kyoto Station (se karta)
    • Dagligen 7:30-7:30

Kansai järnvägspass

Järnvägspasset gäller för hela Kansai-området, inklusive Osaka, Kyoto, Nara och Kobe, men är mer lämpat för järnvägsentusiaster.

För att det ska löna sig måste du göra 2 tur- och returresor varje dag på den långa sträckan (t.ex. Osaka - Nara / Kobe / Kyoto) eller 1 tur- och returresa på den långa sträckan och flera kortare resor (minst 4-5).

5 600 jpy 7 000 jpy
2 dagar 3 dagar

Biljetten gäller för kalenderdagar och inte för 48 eller 72 timmar.

Förutom på de flesta privata järnvägarna i Osaka, Kyoto, Kobe och Nara gäller biljetten också på tunnelbanorna i Osaka och Kyoto. Omvänt gäller biljetten inte på några JR-tåg (inte ens JR Osaka Loop city line) och i Kyoto gäller den inte på spårvagnslinjerna Randen eller linbanorna Eizan.

Kansai Railway Pass kan inte heller användas på några busslinjer.

Tunnelbanekortet ger dig också rabatt på inträdet till 30 utvalda attraktioner (vanligtvis runt 10%), se lista.

Var kan man köpa?

Vid köp online måste du byta ut vouchern mot ett fysiskt kort vid varje försäljningsställe.

Hitta transportmedel

Det finns inte en enda sökmotor för alla typer av transporter i Kyoto. Du kan antingen söka på de enskilda transportörernas webbplatser, som listas nedan, eller via Google.com/maps.

Att söka efter kollektivtrafik via Google fungerar bra, inklusive att visa korrekta priser.

Google Maps ignorerar dock skillnaderna mellan systemen.

De hittar alltid den kortaste möjliga rutten, men de tar inte hänsyn till om rutterna har samma pris. Om så inte är fallet måste du köpa en ny biljett varje gång du byter, vilket gör resan dyrare.

Missförstånd uppstår ofta, särskilt när man använder Subway Bus 1-Day Pass, som inte är giltigt på järnvägslinjer (t.ex. JR eller Randen när man åker till Arashiyama, Hankyu eller Keihan).

En användbar broschyr med exempel på de vanligaste förbindelserna finns på tunnelbanans och stadsbussarnas webbplatser: city.kyoto.lg.jp/pdf.

Boka hotell i centrala Kyoto

Tunnelbana och järnväg

Kyotos grundläggande transportnät består av 2 tunnelbanelinjer som kompletteras av många privata och statliga (JR) förortsjärnvägar.

Dessa järnvägar kan ofta användas för att ta sig runt i staden, men enkelbiljetter och vissa dagsbiljetter är inte kompatibla med varandra.

Se kapitlet Kyoto Metro för mer information.

Bussar

Bussar är det viktigaste transportmedlet för turister eftersom de går till alla sevärdheter.

Att resa med buss är mycket bekvämt om du har betalat för en dagsbiljett för tunnelbana + buss för 1 100 yen.

Tänk dock på att Kyoto är en storstad med många trafikljus och att bussresan därför ofta är mycket lång.

Om du tar en buss från centrum till utkanten (t.ex. till Arashiyama-området eller Kinkakuji-templet ) tar resan ca 45 minuter.

På rutter till turistattraktioner (särskilt från/till distrikten Gion och Higashiyama ) är det ofta långa köer vid busshållplatserna i 40-60 minuter.

Enstaka biljettpris

I hela Kyoto gäller ett enhetspris för alla bussoperatörer 230 jpy.

På de yttre delarna av linjerna 16, 17, 18, 19, 32, 34, 52, 54, 90, 95 (Kyoto Bus), 33 (Kyoto City Bus) och alla Keihan Bus-linjer är priset baserat på tillryggalagd sträcka.

  • Påstigning sker alltid via den bakre dörren
    • Om du reser på en linje med ett fast pris på 230 yen (de allra flesta linjer) behöver du ingen biljett vid ombordstigning.
    • Om du reser på en linje med sektionspris ska du ta en biljett vid dörren och sedan betala rätt belopp till föraren enligt biljetten, eller fästa ett transportkort (Icoca, Suica etc.) i läsaren vid på- och avstigning
  • Fast pris 230 jpy betalas endast när du kliver av hos föraren i exakta kontanter eller med ett av 10 japanska transportkort (Icoca, Suica och andra)
    • Om du inte har det exakta beloppet finns det en växlare vid förarens disk där du kan växla en sedel på 1 000 yen till småpengar
  • Gå alltid av vid ytterdörren för att betala biljetten
  • Det finns ingen rabatterad transferbiljett. Du betalar alltid 230 jpy per resa.

kartan över busslinjerna i Kyoto ser du att hållplatser som ingår i enhetspriset är markerade med en vit cirkel och hållplatser som ingår i sektionspriset är markerade med en svart fyrkant.

Kyotos stadsbuss

Kyotos största bussbolag kör gröna bussar på många linjer i hela staden.

Alla linjerna trafikeras endast inom zonen med enhetspris för 230 jpy, med undantag för linje 33 i riktning mot Katsura Station.

  • Heldagsbiljetten för buss + tunnelbana gäller på alla linjer, inklusive turistlinjerna EX100 och EX200.

Officiell webbplats: city.kyoto.lg.jp

Kyotos bussar

Gräddefärgade bussar med röd rand kör från Kyoto Station till områden som Arashiyama eller vice versa i nordost mot Iwakura och Ohara.

De flesta rutter till turistområden ingår i zonen med 230 yen i enhetspris.

  • Heldagsbiljetter för buss + tunnelbana gäller endast på linjerna 16, 17, 24, 26, 40, 52, 63, 65, 66, 73, 75, 76, 92, 94

Officiell webbplats: kyotobus.jp

Keihan buss

Röda och vita bussar trafikerar området i stadens sydvästra utkant.

Priserna på alla linjer baseras på antalet hållplatser och varierar från 230 jpy till 390 jpy.

  • Dagskortet för buss + tunnelbana gäller endast på linjerna 29, 29C, 84, 301

Officiell webbplats: keihan.co.jp/buses

Västra JR-bussen

Järnvägsbolaget JR-WESTs bussavdelning trafikerar två linjer i Kyoto. Båda har fasta priser på 230 jpy.

På båda linjerna kan du använda JR Pass eller den regionala varianten av JR-WEST Pass.

  • Linje 205 - går från Kyoto Station till Ritsumeikan University och passerar inte större turistplatser
    • Inget dagskort för buss + tunnelbana gäller
  • Takao-keihoku Line - går från Kyoto Station till turistområdet Toganoo i nordväst.
    • Heldagsbiljett för buss + tunnelbana gäller

Officiell webbplats: nishinihonjrbus.j-server.com.

Turistbussar för sightseeing

Det finns två företag som kör sightseeingbussar för turister i Kyoto och ingen av ovanstående biljetter gäller.

Dessa bussar är dyra, men de har inte de köer som bildas för vanliga bussar.

K'Loop

K'Loop trafikerar tre olika rutter. Turtätheten är dock 80 minuter, så det krävs lite tidsplanering för att använda dessa bussar.

Bussarna går till exempel till följande sevärdheter Fushimi Inari-Taisha, Nijo slott, Kinkakuji, Toji tempel, Ginkakuji, Gion.

Biljetter säljs i följande varianter:

  • 1-dagars biljett - 1 500 jpy
  • 1 åktur - 500 jpy

För mer information, besök kloop.jp.

Sky Hop buss

Även om företaget formellt driver 3 rutter, kör de i verkligheten alla på en rutt. Den enda skillnaden är antalet stopp.

Alla rutter avgår alltid från Kyoto Station.

Till exempel går bussar till följande sevärdheter: Nijo slott, Kinkakuji, Kejsarpalatset i Kyoto, Ginkakuji, Gion.

På grund av de höga priserna och det begränsade antalet attraktioner som bussarna går till rekommenderar vi inte detta transportsätt.

Biljetter säljs endast i heldags- eller 2-dagarsalternativ och du kan inte köpa en enkelbiljett för bara 1 resa.

  • 1-dagarsbiljett - 4 000 jpy
  • 2-dagarsbiljett - 6 000 jpy

Biljetter kan köpas på bussen (kontant- och kreditkortsbetalningar accepteras) eller online på skyhopbus.com/kyoto.

Taxi, Uber

Typiska svarta taxibilar är ett extremt populärt transportmedel för både lokalbefolkningen och turister och finns bokstavligen överallt.

Du kan vinka in en taxi var som helst på gatan och det är mycket vanligt med officiella taxistationer där många taxibilar alltid väntar, ofta vid köpcentrum, monument eller tunnelbanestationer.

Det är mycket säkert att åka taxi i Kyoto och här förekommer inga bedrägerier med överpriser.

Taxiresor kan oftast betalas kontant och många taxibilar accepterar även vanliga Visa-, Mastercard- eller American Express-kort eller japanska transportkort (Icoca, Suica m.fl.).

Körning sker alltid efter taxameter. Vanliga priser är följande:

  • 660 jpy - första 2 km
  • 80 jpy - varje ytterligare 296 meter eller 1 minuts väntan (större taxibilar har ett något högre pris)

Vanligtvis betalar du ungefär samma pris för en resa tvärs över centrum. 2 000 jpy.

Dricks

Det är inte vanligt med dricks i Kyoto när man åker taxi.

Du kan dock avrunda beloppet uppåt till närmaste tiotal. Om du måste betala 1 900 yen är det okej att lämna 2 000 yen till taxichauffören.

Mobila appar

Det finns mobilappar som Uber och DiDi i Kyoto, men priserna är alltid desamma som för vanliga taxibilar och beräknas endast utifrån den faktiska körningen (enligt taxametern).

Fördelen är dock att du alltid kan betala med kort när du använder apparna.

Denna artikel kan innehålla affiliatelänkar från vilka vår redaktion kan tjäna provision om du klickar på länken. Se vår annonseringspolicy sida.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig