Att ta sig runt Lissabon

Lissabon har ett bra kollektivtrafiknät med tunnelbana, bussar, spårvagnar, tåg, hiss och färjor på Tejo-floden.
Hur mycket kostar biljetter, var kan man köpa dem och hur använder man dem? Var hittar man officiell information och är det värt att ta en taxi runt Lissabon? Ta reda på det i detta kapitel.
Ta reda på priserna på hotell i Lissabon
De bästa biljetterna och apparna för kollektivtrafiken
Du kanske kan ta dig runt i stadskärnan till fots, men du kommer definitivt att använda kollektivtrafiken mer än en gång, om inte annat för att åka den legendariska gula spårvagnen.
Lissabons transportföretag Carris sköter driften av bussar, spårvagnar, vissa färjor och Santa Justa-liften. Tunnelbanan har en separat operatör, liksom förortstågen och vissa färjor.
Du kan dock använda den integrerade Navegante-biljetten (tidigare "Viva Viagem") för alla transportmedel. Du kan byta mellan alla transportsätt utan begränsningar.
Navegante-kortet - var kan man köpa det och hur fungerar det?
Navegante-kortet kan köpas på alla tunnelbane- och tågstationer och hos utvalda återförsäljare (vanligtvis tidningskiosker i hela staden).
Du kan betala med mynt eller kreditkort i automater.
Exakt hur du använder Navegante-kortet förklaras nedan för varje transportsätt.
Själva kortet kostar 0,50 eur och krävs för att ladda ytterligare biljetter. Du kan inte köpa en fysisk biljett utan att först köpa ett Navegante-kort.
Du kan dock ladda om så många biljetter som du vill på kortet.
Det andra alternativet är att använda Zapping, dvs. ladda en vald summa pengar på Navegante-kortet, som debiteras gradvis.
Biljettpriser i Lissabon
Alla biljetter och priser måste laddas på Navegante-kortet.
Detaljerad information och aktuella biljettpriser finns på webbplatsen: navegante.pt/tarifario eller carris. pt.
Du kan välja mellan tre grundläggande alternativ.
- Biljetter för 24 timmar
- Tidsbiljetter för 60 minuter
- Zapping
Dygns- eller tidsbiljetter gäller endast för tunnelbana eller Carris-bussar och spårvagnar (gulgröna).
Med "Carris" avses, förutom stadsbussar och spårvagnar, även linbanor och hissen "Santa Justa".
Mobilapp för att köpa biljetter
Det finns ännu ingen officiell biljettapp i Lissabon.
Transportföretaget Carris använder mobilappar endast för att söka efter anslutningar.
Typ av biljett | pris |
Tunnelbana + Carris | 6,80 euro |
Metro + Carris + Transtejo färja | 9,80 euro |
Metro + Carris + CP-tåg Gäller även för resor till Sintra eller Cascais |
10,80 euro |
Pris för | |
Transfer för 60 minuter | 1,80 euro |
Typ av transport | Pris för |
Metro + Carris för 60 minuter | 1,61 euro |
Färja Barreiro - Terreiro do Paco | 2,75 euro |
Färja Cacilhas - Cais do Sodré | 1,43 euro |
Färja Trafaria - Belém | 1,40 euro |
Färja Montijo - Cais do Sodré | 3,10 euro |
Färja Seixal - Cais do Sodré | 2,75 euro |
Tåg till Sintra eller Cascais Giltigt i 120 minuter |
2 euro |
Det sista alternativet är att köpa biljetter ombord på en buss eller spårvagn, vilket bara är bekvämt om du inte planerar att göra mer än en enda resa runt Lissabon. Det lönar sig bara när du reser med buss, eftersom en enkel spårvagnsbiljett är dyrare än en enkelbiljett laddad på ett Navegante-kort.
Endast kontanter kan användas när du köper en biljett från föraren. Den här metoden är praktisk om du till exempel bara är på genomresa i Lissabon och behöver ta dig mellan stationen och flygplatsen.
För enkelbiljetter behöver du inte köpa ett Navegante-kort för 0,50 €. Biljetten gäller alltid för hela resan och är inte en transferbiljett.
- 2,10 euro - buss
- 3,10 euro - spårvagn
Är Zapping eller en vanlig biljett bättre?
Innan du betalar för ditt Navegante-kort kan du bestämma om du vill köpa en vanlig 60-minutersbiljett, ett 24-timmarskort eller ladda pengar på ditt kort, dvs. använda Zapping.
Zapping har ingen daglig gräns. Det är därför fördelaktigt om du gör mindre än 4 resor och mer än 1 resa per dag inom Lissabon. Du kan också använda Zapping om du vill åka till Sintra eller Cascais.
När du använder zapping kan du ladda kortet med ett minimibelopp på 3 euro och ett maximibelopp på 40 euro.
Spårvagnar
Lissabon skulle inte vara Lissabon utan sina klassiska historiska gula spårvagnar som slingrar sig upp, ner, höger, vänster genom stadens smala gator.
Lissabon har två typer av spårvagnar: de historiska gula vagnarna som Lissabon är känt för (kallas "Remodelado") och de moderna klassiska spårvagnarna ("Articulado").
På alla andra sträckor kommer du att möta de gamla gula spårvagnarna.
10 billigaste hotellen i den historiska stadskärnan
Hur och var kan man åka Lissabons gula spårvagn?
Bortsett från linje 15E går de ikoniska gula spårvagnarna på alla linjer. Vissa är mer populära, andra mindre (och därför mindre trånga).
- Linje 28E - den mest populära linjen går genom stadsdelarna Alfama och Bairro Alto samt genom själva centrum av Lissabon. Den här linjen är den överlägset mest trafikerade och trånga.
- Jízdní řád: carris.pt/28e
- Linje 12E - en kompletterande linje till linje 28E, som går genom de mest kända gatorna i Alfama-distriktet och slutar på det centrala torget i Bairro Alto-distriktet. Även denna linje är mycket vältrafikerad.
- Jízdní řád: carris.pt/12e
- Linje 25E - en intressant rutt från Cais do Sodre genom den nedre delen av Bairro Alto och ett trevligt alternativ till de trånga linjerna 12E eller 28E.
- Jízdní řád: carris.pt/25e
- Linje 24E - en trevlig och relativt lågtrafikerad linje som går norrut genom Bairro Alto.
- Jízdní řád: carris.pt/24e
- Linje 18E - går från Cais do Sodre till Ajuda-distriktet i västra delen av staden och är den minst turistiga.
- Jízdní řád: carris.pt/18e
Spårvagnarna stannar vid alla hållplatser.
Påstigning sker genom den främre dörren på förarsidan och avstigning genom den bakre dörren.
Hur mycket kostar en biljett och hur använder jag mitt Navegante-kort?
Alla historiska spårvagnslinjer har samma priser som andra transportmedel.
Så du kan säkert använda 24-timmarsbiljetter eller 60-minuters transferbiljetter eller "Zapping" -priser.
Navegante-kortet är endast anslutet till läsaren vid ombordstigning. Du behöver inte fästa kortet när du går av.
Du kan också köpa en enkelbiljett kontant av föraren för 3,10 euro.
För information om biljettpriser, besök: carris.pt.
Tips och tricks för att åka spårvagn
Alla sträckor är vackra, eftersom spårvagnarna på alla linjer slingrar sig genom smala gator med många enkelspåriga sträckor.
De mest fotogeniskt intressanta linjerna ligger i Alfama-distriktet (linjerna 12E och 28E).
Det är på linjerna 12E och 28E som de största turistmassorna alltid finns. Gå helst på vid sluthållplatserna (helst Martim Moniz) för att överhuvudtaget få plats på spårvagnen.
De flesta tar spårvagnarna mellan kl. 9.00 och 19.00.
Huvudlinjerna går från ca kl. 5.30 till 23.30.
Tunnelbanan
Tunnelbanan i Lissabon har fyra linjer, varav de viktigaste är den röda (Vermelha), som går till flygplatsen och Oriente-stationen, och den gröna (Verde), som du byter till vid Alameda-stationen från den röda linjen och åker direkt till centrum.
Du kan köpa ett Navegante-kort på varje tunnelbanestation för att fylla på din dagsbiljett (se ovan).
Eftersom tunnelbanan är det vanligaste transportmedlet i staden går vi igenom detaljerna i kapitlet om Lissabons tunnelbana.
Bussar
Där du inte kan ta dig till med tunnelbana eller spårvagn finns det bussar. Lissabon har ett mycket omfattande bussnätverk, och du kan verkligen ta dig överallt.
Fordonen är nya och rena, hållplatserna är väl markerade, det är bara biljettautomaterna som är ett problem. Du kan vanligtvis bara hitta dem på tunnelbanestationer, och du kan bara köpa en enkelbiljett från busschauffören för 2,10 eur. Dagsbiljetter säljs bara av automater.
Alla busshållplatser är skyltade, så se till att trycka på stoppknappen innan du kliver av bussen och signalera till föraren när du kliver på att du vill gå på.
De flesta bussar går från kl. 06.30 till kl. 23.30 och fram till midnatt.
Detaljerade tidtabeller: carris.pt.
Nattbussar
Nattrafiken sköts av linjerna 201 till 210, som alla avgår från den centrala stationen Cais do Sodré i alla riktningar av staden.
Linjerna går med intervaller på 30-60 minuter.
Hur använder jag mitt Navegante-kort på bussen?
Kortet är bara anslutet till läsaren vid ombordstigning. Du använder inte kortet när du går av bussen.
Linbanor
Förutom de gula spårvagnarna finns det tre linbanor som går genom Lissabons kullar.
Linbanorna är mycket lika de gula spårvagnarna, förutom att de kör uppför branta kullar och vanligtvis bara gör ett stopp.
Förutom att vara en turistattraktion är linbanorna utmärkta för att övervinna den stora höjdskillnaden.
Var går linbanorna i Lissabon?
Det finns för närvarande 3 linbanor i drift.
- Ascensor Glória (även känd som linje 51E) - den mest trafikerade linbanan går uppför kullen från Restauradores Street och Rossio Station till stadsdelen Bairro Alto
- Jízdní řád: carris.pt/gloria
- Ascensor Lavra (även känd som linje 52E) - den kortaste och minst trafikerade linbanan går till São José Hospital nära Rossio Square
- Jízdní řád: carris.pt/lavra
- Ascensor Bica (även känd som linje 53E) - startar nära Cais do Sodré och går upp till Bairro Alto
- Jízdní řád: carris.pt/bica
Santa Justa-hissen
Ett något atypiskt transportmedel som är anslutet till kollektivtrafiknätet är ett unikt tekniskt och arkitektoniskt mästerverk - Santa Justa-hissen.
Den gör det möjligt att snabbt ta sig mellan de stora höjdskillnaderna i stadens centrum (från Áurea Street till Largo de Carmo).
Den omisskännliga strukturen, som liknar ett torn (och det är verkligen ett torn), känns igen vid en snabb blick.
Även hissresan är föremål för en vanlig 24-timmarsbiljett.
Om du inte har någon sådan kan du köpa en biljett för 6 euro som gäller för 2 turer. Du kan inte köpa en biljett för bara 1 åktur.
Hissen går med regelbundna intervaller på 14-16 minuter. För att se tidtabellen, besök: carris.pt/santa-justa-lift.
Färjor
Oavsett om du vill ta en lugn tur längs Tejos fantastiska flodmynning eller bege dig till Kristusstatyn i Almada (på andra sidan floden från Lissabon), som var förebild för den mer berömda statyn i Rio, ska du ta färjan "Transtejo".
Transtejo-båtarna seglar på flera linjer.
De mest trafikerade linjerna avgår ungefär var 10-15:e minut, medan de mindre trafikerade linjerna avgår var 30-60:e minut.
Officiell information och detaljerade tidtabeller finns på webbplatsen: ttsl.pt/passageiros.
Hur mycket kostar en biljett?
Priserna varierar för de olika linjerna.
Du kan köpa enkelbiljetter vid kajen eller välja ett billigare pris genom så kallad "zapping" på Navegante-kortet (detaljerad information ovan i avsnittet "Biljetter").
En 24-timmarsbiljett är giltig på alla färjor för 9,80 euro.
Individuella biljettpriser | Zapping-priser | |
Cais do Sodré - Cacilhas | 1,50 euro | 1,43 euro |
Cais do Sodré - Seixal | 2,80 euro | 2,75 euro |
Cais do Sodré - Montijo | 3,15 euro | 3,10 euro |
Barreiro - Terreiro do Paco | 2,80 euro | 2,75 euro |
Belém - Porto Brandao - Trafaria | 1,45 euro | 1,40 euro |
Tågresor
Du kommer inte att använda tågen så mycket när du rör dig i själva staden, men du kommer att göra det när du åker utanför Lissabon.
Den mest använda rutten är den till populära Sintra.
Tågen till Sintra avgår från Rossio-stationen i stadens centrum (en gång var 20:e minut) och från Oriente-, Entrecampos- eller Sete Rios-stationerna (en gång var 10:e minut).
Totalt tar resan från Lissabon ca 40 minuter och kostar 2,40 euro vid köp på stationen eller online via cp.pt.
Du kan betala en mer bekväm biljettpris 2 eur med Navegante-kort om du använder "zapping"-betalningen, se information ovan.
På tåg till både Sintra och Cascais kan du använda den förlängda 24-timmarsbiljetten för 10,80 eur.
Tågtidtabeller finns på portugisiska järnvägens webbplats cp.pt.
Taxi
Taxi i Lissabon är ganska billigt, och om du reser mer än en person åt gången kan det till och med vara värt priset att åka taxi jämfört med kollektivtrafiken.
Särskilt populära här är mobilapparna Uber eller Bolt, som kan ta dig billigt över hela staden under alla tider på dygnet.
Till exempel kostar Bolt eller Uber från stadens centrum till flygplatsen mellan 8 och 12 euro beroende på aktuell efterfrågan.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...