Tunnelbana i Kuala Lumpur

Tunnelbana och stadsbana är det viktigaste sättet att resa kollektivt i Kuala Lumpur.
Det finns flera olika transportsätt och företag som kör här, och vissa byten kräver att du köper en ny biljett igen.
Boka ditt hotell i KL i förväg
Biljetter till tunnelbanan
Biljettpriserna beräknas utifrån det tillryggalagda avståndet.
Om du byter mellan linjer inom samma bolag behöver du inte köpa en ny biljett när du byter - du kan välja din destination på valfri linje i Rapid KL- eller KTM-nätet i automaten.
Om du byter transportör och till exempel byter från en KTM-linje som går från Batu Caves till tunnelbanan (eller vice versa), måste du alltid köpa en ny biljett.
Priser och hur man betalar biljettpriset?
Priserna är låga och beroende på hur långt du reser betalar du i allmänhet mellan 2 och 3,50 euro.
Du kan hitta en prisberäknare för Rapid KL Metro (alla MRT-, LRT- och monorail-linjer) på myrapid.com.my/integrated-fare-table.
Betalningsmetoden varierar något beroende på operatör.
Rapid KL - tunnelbana, monorail
På stationen väljer du din destinationsstation i automaten. Du får en pollett som du fäster i vändkorset när du går in och sätter i vändkorset vid utgången, där den stannar kvar.
Du kan betala för polletten i automaten med kontanter eller kort.
Alternativt kan du betala med ett Touch 'n Go-kort, som du bara sätter i vändkorset när du går in och ut från stationen.
Med detta kort är biljettpriserna vanligtvis 0,20 till 0,30 myr billigare än att köpa en pollett. Kortet kostar dock 10 myr att utfärda och är därför inte särskilt lönsamt.
Var du kan köpa Touch 'n Go beskrivs i kapitlet Transport.
Det är ännu inte möjligt att betala med sitt eget kontaktlösa kort i tunnelbanan.
KTM-tågen
På KTM-tågen 1, 2 och 10 (till exempel när du reser till Batu Caves) finns det tre sätt att köpa biljetter:
- genom att köpa en pollett i en biljettautomat eller i biljettkontoret (som i tunnelbanan).
- genom att fästa ett Touch 'n Go-kort i vändkorset
- genom att fästa ditt eget Visa- eller MasterCard-kort i vändkorset
Dagsbiljett
Du kan också köpa ett dagskort på MyCityPass. För att göra detta behöver du dock ett Touch 'n Go-kort att ladda biljettpriset på, vilket kostar extra 10 myr.
- 1 dag för 10 myr
- 2 dagar för 18 myr
- 3 dagar för 25 myr
Denna biljett gäller på alla tunnelbane-, monorail- och tåglinjer i Kuala Lumpur och även på alla Rapid KL-bussar.
Men för att biljettpriset ska löna sig måste du åka mer än 8 gånger per dag, om vi räknar med att genomsnittspriset för en resa är ca 2,50 myr.
Du kan bara ladda dagens biljettpris på Touch 'n Go-kortet vid de bemannade biljettdiskarna på varje tunnelbane- eller tågstation.
Kuala Lumpurs tunnelbanelinjer
Staden trafikeras för närvarande av 6 tunnelbanelinjer (MRT och LRT), 1 monorail-linje, 2 förortslinjer med upphöjd järnväg och 2 snabbtågslinjer till Kuala Lumpur KUL Airport.
Tåget på linje 10 till den lilla flygplatsen Subang SZB har varit ur drift under en längre tid.
Tunnelbanan och förortstågen är inte ett enhetligt system utan drivs av två olika företag som inte erkänner varandras biljetter.
- Rapid KL driver alla tunnelbanelinjer, som är indelade i "MRT" (mer konventionell tunnelbana, som till stor del går under jord i centrum) och "LRT" (light rail, som går mer ovan jord).
- KTM kör förortståg
- KLIA Ekspres trafikerar två tåglinjer till KLIA
Men den vanliga passageraren kommer inte att känna till skillnaden.
Det finns också en helt upphöjd monorail som går genom stadskärnan.
- Mörkblå linje 1 - nord-sydlig linje och en viktig linje för turister mot Batu Caves
- Turtäthet - 60 till 90 minuter
- Tidtabell - ktmb.com.my/TrainTime
- Batu-grottorna
- Kampug Batu - bytesstation till tunnelbanans gula linje mot det moderna centrumet
- Bank Negara - ca 10 minuters promenad till Merdeka-torget och Jamek-moskén
- Kuala Lumpur - tidigare centralstation, utgång mot Nationalmoskén, Fågelparken
- KL Sentral - huvudjärnvägsstation
- Bandar Tasik Selatan - huvudstation för långdistansbussar (mer information finns i kapitlet Hur du tar dig hit )
- Red Line 2 - linje som främst betjänar de västra och sydvästra förorterna
- Turtäthet - 60 minuter
- Tidtabell - ktmb.com.my/TrainTime
- Orange linje 3 (Ampang Line) + brun linje 4 (Sri Petaling Line) - förbinder KL:s norra utkanter med stadens centrum. Vid Chan Sow Lin Station delar sig linjerna, där linje 3 fortsätter österut till Ampang Station, medan linje 4 svänger söderut mot busstationen.
- Turtäthet - 3 till 10 minuter
- Senaste avgångstider - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- Titiwangsa (linje 3 + 4) - populära Titiwangsa Park med fontän
- Sultan Ismail (linjerna 3 + 4) - ca 10 minuters promenad till Chow Kit
- Masjid Jamek (linjerna 3 + 4) - Jamek-moskén, Merdeka-torget
- Plaza Rakyat (linjerna 3 + 4) - skyskrapan Merdeka 118
- Hang Tuah (linje 3 + 4) - nöjesparken Berjaya Times Square och byte till monorail mot Bukit Bintang
- Chan Sow Lin (linje 3 + 4) - byt till den gula linjen mot KLCC och Putrajaya
- Bandar Tasik Selatan (linje 4) - huvudstation för långdistansbussar (se Hur du kommer hit)
- Light Red Line 5 (Kelana Jaya Line) - den mest använda linjen förbinder centralstationen med det moderna centrumet och betjänar även de stora bostadsområdena i norr (Gombak) och söder (Putra Heights).
- Turtäthet - 3 till 10 minuter
- Senaste avgångstider - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- KLCC - Modern Centre, KLCC Park och Petronas Twin Towers
- Kampung Baru - populära Kampung Baru-distriktet fullt av gatuköksstånd och restauranger
- Masjid Jamek - Jamek-moskén, Merdeka-torget
- Pasar Seni - Central Market, Chinatown och stadens största busstation
- KL Sentral - central järnvägsstation
- KLIA Ekspres (linje 6) - snabbtåg som går direkt mellan KL Sentral och KLIA
- Frekvens - 20 minuter
- Tidtabell - kliaekspres.com/schedule
- KLIA Transit (Linje 7) - Snabbtåg från KL Sentral till KLIA med stopp i Putrajaya
- Frekvens - 30 minuter
- Tidtabell - kliaekspres.com/schedule
- Monorail (Green Line 8) - går huvudsakligen i Kuala Lumpurs centrala delar. Viktiga stationer:
- KL Sentral - central järnvägsstation
- Maharajalela - skyskrapan Merdeka 118
- Imbi - temaparken Berjaya Times Square
- Bukit Bintang - det mest kända turistdistriktet Bukit Bintang
- Raja Chulan - utsiktstornet Menara
- Bukit Nanas - ca 15 minuters promenad till Kampung Baru och Petronas Twin Towers
- Chow Kit - stadsdelen med den berömda Chow Kit-marknaden
- Dark Green Line 9 (Kajang Line) - en linje som korsar hela Kuala Lumpur från öst till väst.
- Turtäthet - 4 till 10 minuter
- Senaste avgångstider - myrapid.com.my/bus-train
- Museum Negara - Nationalmuseet
- Pasar Seni - Centralmarknaden, Chinatown och stadens största busstation
- Merdeka - skyskrapan Merdeka 118
- Bukit Bintang - det mest kända turistdistriktet Bukit Bintang
- Brun linje 10 - linjen som trafikerar Subang Airport har varit ur drift under en längre tid
- Ljusblå linje 11 - linje som endast betjänar bostadsområden i de västra förorterna
- kommer att vara i drift från 2026
- Gul linje 12 - förbinder Kuala Lumpur med Putrajaya.
- Frekvens - 5 till 10 minuter
- Senaste avgångstider - myrapid.com.my/buss-tåg
- Kampung Batu - bytesstation för KTM-tåg till Batu Caves
- Titiwangsa - populär Titiwangsa-park med fontän
- Ampang Park - ca 15 minuters promenad till Petronas Twin Towers
- Persiaran KLCC - KLCC Park och Petronas tvillingtorn
- Putrajaya Sentral - den administrativa huvudstaden i Malaysia Putrajaya
Kartor över Kuala Lumpurs tunnelbana och järnväg
För en officiell och ganska tydlig karta över alla järnvägslinjer i Kuala Lumpur, besök myrapid.com.my/rapid-kl-integrated-transit-map.
Tidtabeller och intervaller
Alla tunnelbanelinjer (MRT och LRT) och monorail-linjer i Kuala Lumpur avgår kl. 06.00 från ändstationerna. Sista resan sker mellan 23:30 och 00:15 från ändstationerna.
Intervallen på tunnelbanelinjerna varierar mellan 5 och 10 minuter, kortare på morgonen och eftermiddagen, längre mitt på dagen och på helgerna (men inte mer än 10 minuter).
De längsta intervallerna på mellan 60 och 90 minuter finns på KTM-linjerna 1 och 2.
Tunnelbanetåg
Alla tunnelbanetåg är moderna och luftkonditionerade. Ibland är de överluftkonditionerade och skillnaden mellan temperaturen ute och inne i tåget är inte ovanlig, till och med över 15 grader.
Tågen och stationerna är skinande rena och det är mycket säkert att resa med tunnelbanan i Kuala Lumpur.
Vagnar endast för kvinnor
Eftersom Malaysia är ett övervägande muslimskt land har alla tåg 2 eller 3 vagnar i mitten som endast är reserverade för kvinnor.
Dessa vagnar är tydligt markerade.
Tunnelbanestationernas faciliteter
De nyaste stationerna på den gula linjen är vanligtvis utrustade med gratis toaletter, men detta är inte standard på andra linjer.
Alla stationer har biljettautomater och en biljettdisk som också säljer biljetter eller Touch 'n Go-kort.
På större stationer finns ett antal små butiker eller till och med dryckesautomater, men detta är mer undantaget på de största bytesstationerna.
Tunnelbanelinjerna är automatiska, så det finns en glasvägg mellan plattformen och tåget med en automatisk dörr.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...