Att ta sig runt Jakarta

Även om kollektivtrafiken i Jakarta utvecklas snabbt med byggandet av två tunnelbanelinjer, är den fortfarande ganska komplicerad och oklar.
Ändå är det bekvämt för turister till vissa platser och framför allt är kollektivtrafiken mycket billig och säker.
De mest använda och bekväma transportsätten är mobilapparna Grab och Gojek.
De 10 bästa hotellen i Jakarta
Kollektivtrafiken
I Jakarta kan man ta sig runt i staden med tåg, tunnelbana, light rail LRT (som egentligen bara är en upphöjd tunnelbana), BRT expressbussar, vanliga bussar och minibussar.
Bussar och minibussar omfattas av TransJakarta-systemet.
Det bästa är att du kan använda samma elektroniska transportkort för alla transportsätt. Dessutom är vissa av dem giltiga i andra städer i Indonesien.
Biljettpriser - JakLingko-kort och mycket mer
När du reser med någon form av kollektivtrafik i Jakarta måste du köpa ett elektroniskt kort för att ladda det belopp du väljer.
Detta debiteras gradvis beroende på hur mycket du åker. Oanvänd kredit kan inte återbetalas.
Du kan betala och fylla på ditt kort med kontanter, men själva biljettpriset dras alltid från kortet och det finns inga traditionella pappersbiljetter i Jakarta.
Kort som utfärdas på försäljningsställen i Jakarta kallas kollektivt för JakLingko, men de utfärdas alltid av en bank och i praktiken kan du se dessa former av kort:
- JakLingko - giltiga endast i Jakarta och dess omgivningar
- Köps från automater på TransJakartas buss- och pendeltågsstationer
- Kostar 30 000 idr, varav 20 000 idr är kostnaden för själva kortet och 10 000 idr är den minsta kredit som kan användas för biljettpriser
- BNI Tapcash - giltigt i andra indonesiska städer (t.ex. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
- Köp i biljettkontoret på flygplatsens tågstationer (endast Manggarai och Sudirman/BNI City-stationerna) eller på Indomaret och Alfa Mart/Alfa Express minimarkets
- Pris 40 000 idr, varav 20 000 idr är kostnaden för själva kortet och 10 000 idr är den minsta kredit som kan användas för biljettpriser
- E-money Mandiri - gäller även i andra indonesiska städer (t.ex. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
- Köp i biljettkontoret på flygplatsens tågstationer (endast Manggarai och Sudirman/BNI City-stationerna) eller på Indomaret och Alfa Mart/Alfa Express minimarkets
- Pris 40 000 idr, varav 20 000 idr är kostnaden för själva kortet och 10 000 idr är den minsta kredit som kan användas för biljettpriser
- BRIZZI - gäller även i andra indonesiska städer (t.ex. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
- Köp på Indomaret och Alfa Mart / Alfa Express minimarknader
- Pris 40 000 idr, varav 20 000 idr är kostnaden för själva kortet och 10 000 idr är den minsta kredit som kan användas för biljettpriser
- BCA Flazz - giltigt i andra indonesiska städer (t.ex. Yogyakarta, Bandung, Medan, Surabaya)
- Köp på Indomaret och Alfa Mart / Alfa Express minimarknader
- Pris 40 000 idr, varav 20 000 idr är kostnaden för själva kortet och 10 000 idr är den minsta kredit som kan användas för biljettpriser
Hur fyller jag på krediten på kortet?
Du kan fylla på ditt JakLingko-kort i alla automater på TransJakartas tåg- och busstationer. Du kan bara betala med kort.
De andra korten (E-money, BNI Tapcash, BRIZZI, BCA Flazz) kan bara laddas på Alfa Mart och Indomaret mini-marknader, men de finns bokstavligen i varje gathörn. I det här fallet kan du betala med kontanter och kort.
Du kan fylla på dessa kort i alla städer i Indonesien, inte bara i Jakarta.
TransJakarta-bussar
Bussar är än så länge det huvudsakliga transportmedlet, och vissa av dem kör längs särskilda korridorer som är separerade från bilar. Tunnelbanor och pendeltåg betjänar ännu inte alla turistattraktioner.
TransJakarta har tre typer av busslinjer.
Biljettpriset för alla linjer (BRT, vanliga bussar och minibussar) är detsamma - 3 500 idr för en resa.
Om du byter mellan två BRT-linjer och inte lämnar stationen (dvs. inte går igenom vändkorset) betalar du priset på 3 500 rupier endast en gång. Om du däremot byter mellan olika stationer eller busstyper måste du alltid betala igen.
Öppettiderna för de flesta linjer är cirka kl. 5.00-22.00.
BRT
Bus Rapid Transit undviker delvis trafikstockningar, men bussar kan inte undvika att stå vid trafikljus i korsningar.
BRT-linjerna trafikeras av stora blåvita bussar och hållplatserna kan endast nås genom att passera ett vändkors. Du fäster ett elektroniskt kort i vändkorset när du går in och ut ur stationen.
De mest användbara korridorerna för turister är följande:
- Route 1 - förbinder gamla stan i Kota Tua med Monas-monumentet och sedan söderut mot Block M.
- Route 2, 2A, 5C - förbinder Senen Sentral med Monas Monument till Gambir tågstation
- Linje 5, 5D - går från den östra delen av centrum (Senen Sentral, Pasar Baru) till temaparken Ancol
- Linje 6A, 6B - går till Ragunan Zoo
Bussarna i huvudkorridorerna går mycket ofta, i genomsnitt var 5-10:e minut, men till exempel linje 1 eller 6 går ungefär var 2:a minut.
Vissa bussar tenderar att vara överfulla, men du kan vanligtvis bara vänta på nästa buss, som kommer att vara betydligt tommare.
Det är säkert att resa med BRT-bussarna, men det är bra att ha en ryggsäck eller handväska nära till hands (inte på ryggen) eftersom det kan finnas ficktjuvar.
Vissa bussar har en främre del som endast är avsedd för kvinnor!
BRT-bussarna är utritade på TransJakartas transportkarta tillsammans med tåg och tunnelbana.
Vanliga bussar
Som ett komplement för lokala transporter över kortare sträckor kör orange och vita bussar på vanliga gator tillsammans med bilar, med sina hållplatser vid gatans kanter på trottoaren.
Det finns dock ingen karta över dessa bussars rutter, men hållplatserna och ruttnumret visas till exempel på Google Maps.
Moovit-appen visar ofta felaktigt ruttkartor för dessa linjer.
Efter ombordstigning sätter du det elektroniska kortet i läsaren på förarsidan. Något ologiskt måste du också fästa kortet när du kliver av bussen (priset 3 500 idr är fast för en resa, oavsett hur långt du har rest).
Kortläsaren finns bara vid förarens dörr och inte vid den andra dörren, så du måste använda den första dörren när du går av också.
Minibussar (angkot)
Små mikrobussar i Indonesien, så kallade "angkot", var tidigare ett mycket populärt och även mycket förvirrande transportmedel, särskilt i Jakartas utkanter.
Det har dock skett en konsolidering till TransJakarta-systemet och nu har alla mikrobussar ett linjenummer (alltid med bokstäverna "JAK", till exempel JAK89) och fasta rutter.
Hållplatserna för dessa rutter kan också hittas på Google Maps.
Vid på- och avstigning är det nödvändigt att fästa ett elektroniskt biljettkort i läsaren.
Förortståg
Förortstågen är det huvudsakliga järnvägsnätet och används för att ta sig runt i staden. Tågens öppettider är cirka 5:00-22:00, med vissa tjänster på B- och C-linjerna som går fram till 23:00.
Priserna beräknas på ett lite annorlunda sätt än för bussar och beror alltid på hur långt man reser. Priserna är dock mycket låga.
- 3 000 idr - Pris var som helst i Jakarta, t.ex. från stadens centrum till gamla stan i Kota Tua
- till 6 000 idr - högsta pris till de mest avlägsna destinationerna
När du går in och ut från plattformen passerar du alltid ett vändkors med ett elektroniskt transportkort.
Alternativt kan du köpa kortet på alla tågstationer.
I Jakarta kan du använda följande tåglinjer.
- A (Airport Rail Link) - Linjen går från centrum till Jakarta CGKAirportoch har ett specialpris på 70 000 idr, som inte kan betalas med elektroniska kort. Du måste köpa en vanlig pappersbiljett i biljettautomaten.
- Frekvens 30 minuter
- B - frekvent linje som förbinder Jakarta Kota Station (gamla stan Kota Tua) med stadens centrum (Juanda Station - moskén och katedralen) och vidare söderut till Bogor
- Turtäthet 8-15 minuter
- C - frekvent linje som förbinder Cikarang och Bekasi med stadskärnan, där tåget går i en stor cirkel runt stadskärnan
- Turtäthet 8-15 minuter
- TP - kort linje som går från Jakarta Kota Station (gamla stan Kota Tua) via temaparken Ancol till Tanjung Priok-kajen
- Turtäthet 30 minuter
- T - går från Duri station i västra utkanten av stadskärnan till Tangerang och används i liten utsträckning av turister
- R - går från Tanah Abang station till Rangkasbitung stad, där LM-förortslinjen ansluter till Merak stad (färjor till ön Sumatra)
- Frekvens för R-linjen ca 15-30 minuter
- LM-linjens turtäthet ca 6 gånger per dag
Officiell webbplats för pendeltåg: commuterline.id. Flera linjer saknas dock i tidtabellerna på denna webbplats, trots att de normalt är i trafik.
Avgångstiderna visas dock korrekt av Google Maps när du klickar på en viss stationsikon.
MRT-tunnelbana + LRT ovan jord
Det konventionella tunnelbanenätet har hittills bara 3 linjer.
- MRT - den klassiska tunnelbanan har hittills bara den röda linjen, den går delvis under jord (i centrum) och utanför centrum ovan jord
- Dukuh Atas (transfer till BNI City / Sudirman station) - Block M - Lebak Bulus
- LRT - tunnelbana ovan jord uppdelad i två linjer
- Grön linje "BK" - går från stationen Dukuh Atas via stationerna Cikoko, Cawang och Halim (byte till höghastighetståg) till Jati Mulya
- Blå linje "CB" - går från Dukuh Atas via stationerna Cikoko, Cawang och TMII (byte till höghastighetståg) till Haryamukti
Turtätheten för alla linjer är ca 8 minuter och öppettiderna är från kl. 05.00 till 22.30.
Biljettpriserna är relativt höga jämfört med andra transportsätt och beräknas utifrån det avstånd som tillryggaläggs.
För MRT varierar biljettpriserna från 5 000 idr till 13 000 idr.
För LRT-linjer är priset 5 000 idr för de första 23 km och 700 idr för varje ytterligare 1 km.
- Officiell MRT-webbplats: jakartamrt.co.id
- Officiell LRT-webbplats: lrtjakarta.co.id/informasi-tiket
Grab / Gojek
För turister är taxi via mobilapparna Grab eller Gojek det tydligaste och mest bekväma transportsättet.
Det är alltid värt att jämföra priserna på båda plattformarna, eftersom de kan variera med tiotals procent.
Du kan välja mellan bilar och betydligt billigare motorcyklar, men när det gäller säkerhet, rök som inte går att andas och allmän komfort är bilar, som nästan alltid är luftkonditionerade, det bästa transportsättet trots de allestädes närvarande trafikstockningarna.
Normalpriset för att köra bil i Jakarta (t.ex. från centrum till gamla stan i Kota Tua) är ca 30 000 idr.
Jämfört med vanliga taxibilar är detta en avsevärd besparing, och du kan dessutom spåra bilens position i appen så fort den anländer och ringa eller sms:a den om den kör vilse och kör åt fel håll, vilket händer väldigt ofta.
Betalning av vägtullar
Jakartas motorvägsnät är indelat i avgiftsbelagda vägar och avgiftsfria gator.
En förare kommer ofta att fråga dig om du vill ta "Toll Road" eller inte när du reser längre ut från centrum. Vi rekommenderar alltid att du tackar ja eftersom du kan spara upp till 30 minuters körning.
Vägtullen kostar vanligtvis 10 000 idr och appen kommer automatiskt att inkludera den i det slutliga priset som debiteras ditt kort. Betala inte några kontanter till föraren.
Vanliga taxibilar
Taxibilar i Jakarta körs av flera företag, varav det största är Bluebird.
Du hittar deras ljusblå eller grå taxibilar i varje gathörn och du kan vinka in dem med en enkel vinkning.
Taxibilar i Jakarta måste köra enligt taxametern. Eventuella vägtullar ingår inte i taxametern utan betalas utöver biljettpriset.
Taxichaufförerna tar bara emot kontant betalning och priserna är vanligtvis 15-20 % högre än i mobilapparna Grab/Gojek.
Till fots
Jakarta är en av de värsta storstäderna i världen att promenera i.
Det finns visserligen trottoarer längs gatorna i stadskärnan, men fotgängare har inte företräde framför bilar vid övergångsställen, och korsningar med trafikljus gör livet obekvämt med mycket långa intervaller.
Även vid trafikljus måste man vara extremt försiktig, eftersom särskilt motorcyklar rutinmässigt kör mot rött ljus.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...