Tunnelbana i Sofia

Sofia

Tunnelbanan i Sofia är ryggraden i den lokala kollektivtrafiken och det mest pålitliga sättet att resa. Sofias tunnelbanenät byggdes ut och moderniserades avsevärt mellan 2003 och 2020.

Sofias tunnelbana är mycket effektiv och säker, och stationerna och vagnarna är rena och moderna.

Ta reda på hur mycket tunnelbanebiljetter kostar, hur ofta tågen går och var du hittar officiell information.

Hitta ett hotell nära en tunnelbanestation

För en översikt över den officiella webbplatsen, besök metrosofia.com.

Karta och tunnelbanelinjer i Sofia

Sofias tunnelbanenät har totalt 52 km linjer och 4 linjer. Linjerna M2 och M4 är dock sammankopplade och kan nås utan byte från ena änden av M2-linjen till änden av M4-linjen.

Linje M1 delar större delen av sin rutt med linje M4 och separeras från den endast vid de sista 3 stationerna.

Tunnelbanan är pålitlig, frekvent och snabb.

Den officiella tunnelbanekartan finns på: metrosofia.com/en/maps.

Tunnelbanelinjerna är indelade efter färg och nummer.

  • M1 - Den röda linjen ger snabb transport från de avlägsna bostadsområdena i nordvästra och sydöstra delen av staden till stadens centrum.
  • M2 - Den blå linjen går i nord-sydlig riktning och kan användas för att resa till Vitosha station, där busslinje 66 ansluter till bergen, samt till de viktigaste tåg- och busstationerna. Tågen på linje M2 byter till linje M4 vid Obelya station och fortsätter mot flygplatsen.
  • M3 - Den gröna linjen är den nyaste och dess sträckning går längs den södra kanten av centrum mot öster. Vid Krasno Selo station fortsätter buss 63 upp i bergen.
  • M4 - Den gula linjen går från Sofia SOF-flygplats till stadens centrum och sedan, tillsammans med den röda linjen, nordväst till Obelya station, där tåget byter till linje M2 utan byte och fortsätter mot Vitosha.

Biljetter till tunnelbanan

Samma biljettpriser gäller för tunnelbanan som för spårvagnar och bussar.

Biljettsystemet beskrivs mer detaljerat i kapitlet Transport.

Hur mycket kostar tunnelbanan?

Biljettsystemet är inte komplicerat. Hela tunnelbane-, buss- och spårvagnsnätet ligger i en och samma zon.

  • 1,60 bgn - En transferbiljett för 30 minuter
  • 2,20 bgn - 30-minuters transferbiljett
  • 4 bgn - heldagsbiljett giltig endast för kalenderdagen
  • 6 bgn - 24-timmarsbiljett som gäller i hela 24 timmar från tidpunkten för markeringen
  • 15 bgn - 72-timmarsbiljett giltig i hela 72 timmar från tidpunkten för märkningen

Var kan man köpa biljetter?

Du kan köpa en 30-minuters enkelbiljett för 1,60 lv. i biljettmaskinerna på varje tunnelbanestation. Du kan bara betala kontant.

Alla andra biljetter kan endast köpas i biljettdiskarna, som också finns på alla tunnelbanestationer. Biljetter finns också tillgängliga på ytan i kiosker markerade med en blå bokstav "C".

I samtliga fall kan du bara betala med kontanter.

Ett mer bekvämt sätt att betala är med ditt eget kontaktlösa kort. Naturligtvis kan du också betala med mobiltelefon eller klocka.

Om du betalar med ditt eget kontaktlösa kort gäller en daglig gräns på 4 leva. Transportföretaget drar pengarna från ditt konto i slutet av varje kalenderdag.

Hur använder man biljetter?

Alla tunnelbanestationer nås genom vändkors.

Fäst en pappersbiljett eller ditt eget kontaktlösa kort (telefon/klocka) i den blå läsaren så öppnas vändkorset.

Du behöver inte använda din biljett för att gå ut från stationen. Vändkorset öppnas automatiskt när det registrerar en rörelse.

Är Sofias tunnelbana i drift 24/7?

Ingen av tunnelbanelinjerna körs dygnet runt.

Varje dag börjar tunnelbanetrafiken omkring kl. 05.00 (avgångar från terminalstationerna) och slutar mellan kl. 23.30 och 00.00.

Intervallen mellan tågen är 4 till 5 minuter under dagtid på vardagar. Tidig morgon, sen kväll och på helger kan intervallet vara 6 till 10 minuter.

Detaljerade tidtabeller och anslutningssökningar finns på webbplatsen: metrosofia.com/sv/schedule.

De 10 bästa hotellen i Sofia

Hur ser stationerna och tågen ut?

Tunnelbanestationerna är moderna och mycket rena. Varje station är utrustad med en biljettautomat och ett bemannat kontor.

Det finns normalt inga toaletter på tunnelbanestationerna och det finns inga butiker direkt i tunnelbanans lobbys.

På linjerna M1, M2 och M4 finns det renoverade gamla vagnar från sovjettiden som är mycket rymliga och rena.

Linje M3 trafikeras av helt nya Siemensvagnar.

Denna artikel kan innehålla affiliatelänkar från vilka vår redaktion kan tjäna provision om du klickar på länken. Se vår annonseringspolicy sida.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig