Att ta sig runt Chicago

Kollektivtrafiken i staden representeras främst av de ikoniska upphöjda tunnelbanebroarna som slingrar sig genom centrala Chicago. Du kan dock också använda det omfattande nätverket av bussar och perifera järnvägar.
Biljetter till tunnelbana och bussar
Både tunnelbanan och bussarna drivs av CTA, så du kan använda samma typer av betalningar och ibland biljetter för båda transportmedlen. Hela CTA:s buss- och tunnelbanenät har bara en zon.
Enkelbiljett (2 timmar)
Enkelbiljetter är alltid giltiga i 2 timmar och du kan använda totalt 3 resor inom dessa 2 timmar. Gratis byten inom giltighetstiden på 2 timmar är dock endast möjliga på bussar ELLER tunnelbanor.
Om du byter från tunnelbanan till en buss eller vice versa betalar du alltid en ny biljett.
Typ av transportmedel | Pris för |
---|---|
Tunnelbana "L" | 2,50 usd |
Buss (kontaktlöst kort eller Ventra Card) |
2,25 usd |
Buss (Kontant - biljett från föraren) |
2,50 usd |
När du betalar kontant med föraren måste du ha det exakta beloppet.
Dagspass
Om du kommer att resa mer än en gång runt Chicago är det värt att köpa dagspass. Dessa pass är giltiga för ett obegränsat antal tunnelbane- och CTA-bussresor. De gäller inte på METRA-tåg.
Den här typen av biljett kan dock inte betalas med PAYG, ett eget kontaktlöst kort, eftersom det inte finns några dagliga gränser för den här betalningsformen.
För att köpa ett dagskort måste du först köpa ett Ventra-kort, antingen fysiskt i en automat på varje tunnelbanestation eller via Ventras mobilapp.
Det är gratis att köpa kortet om du laddar en biljett på minst 5 USD direkt på det.
Biljettens giltighetstid | Pris |
---|---|
24 timmar | 5 usd |
72 timmar | 15 usd |
168 timmar | 20 usd |
Dessa biljetter gäller inte bara för kalenderdagen, utan för hela 24, 72 eller 168 timmar från den tidpunkt då de är märkta.
Var du kan köpa biljetter
Det finns 3 huvudsakliga sätt att köpa en biljett.
- PAYG (Pay-as-you-go) - Att betala med ditt eget kontaktlösa kort (mobiltelefon/klocka) är bekvämt när du använder enkelbiljetter. Det finns inga dagliga gränser, så om du åker oftare kommer du att betala betydligt mer än 5 USD per dag, vilket är priset för ett dagskort.
- Du fäster kortet i den gula läsaren när du kliver på bussen eller går in på tunnelbaneplattformen
- Ventra Card - Ett klassiskt chipkort som du köper i en automat på varje tunnelbanestation. Kortet är gratis om du laddar det med biljetter för mer än 5 USD och gäller därför bara för heldags- och flerdagarskort.
- Ventra mobilapp - Du kan köpa ett Ventra-kort via mobilappen för att ladda antingen valfritt belopp eller en heldags- eller flerdagarsbiljett. Kortet laddas på mobiltelefonen via NFC-teknik (som vid kontaktlös betalning).
Tunnelbana - "Chicago L"
Chicagos tunnelbanesystem är ofta känt för bokstaven "L" från ordet „elevated“, som betyder upphöjd strax efter brokonstruktionerna för tågen i centrum.
Det finns totalt 8 tunnelbanelinjer i staden, varav 6 går till Downtown, centrum, där 4 av dem bildar en slinga och 2 andra korsar slingan.
Stationerna och tågen är ofta mycket smutsiga och trånga och grymt långsamma i centrum, men å andra sidan är det fortfarande det snabbaste och mest effektiva transportsättet. Stationerna är väl skyltade.
Eftersom tunnelbanan är det mest använda transportsättet har vi sammanställt detaljerad information, kartor och priser i ett kapitel om Chicagos tunnelbana.
CTA-bussar
Ett omfattande nätverk av bussar kompletterar tunnelbanan i alla delar av staden. Bussarna körs av samma företag som tunnelbanetågen - Chicago Transportation Authority CTA. Det är också därför som samma typer av biljetter gäller för bussar och tunnelbanor.
Förvånansvärt nog är Chicagos breda boulevarder inte drabbade av trafikstockningar, så bussresorna går relativt snabbt.
Problemet är den dåliga informationen vid busshållplatserna; du får oftast bara numret på linjen och dess skyltade rutt. En karta eller en detaljerad tidtabell får man leta förgäves efter.
Så innan du använder bussarna, studera kartan över hela kollektivtrafiknätet på transitchicago.com och kontrollera vilka bussar som stannar vid ditt hotell och om de kommer att vara praktiska för din resa till centrum.
Hur använder jag mina biljetter?
Det enklaste sättet är att betala med ditt eget kreditkort. Du går alltid ombord genom den främre dörren, där du fäster ditt kort i den gula läsaren. När du går ut sätter du inte fast kortet i läsaren.
Du debiteras 2,25 usd per resa. Om du byter till en annan busslinje inom 2 timmar debiteras inga pengar för nästa resa. Du måste dock ändå fästa kortet i läsaren. Det finns ingen rabatterad transfer till tunnelbanan.
På bussar kan du använda en dagsbiljett för 5 usd, som också gäller på tunnelbanan och endast kan köpas från maskiner i tunnelbanestationer, se detaljer ovan.
Tyvärr finns det ingen daglig gräns på 5 USD när du använder ditt eget kontaktlösa kort, så om du ska resa mer än två gånger om dagen är det värt att köpa ett fysiskt dagskort.
METRA-tåg
Det finns också förortståg till mer avlägsna stadsdelar, som du kan använda för saker som att bo på ett billigare vandrarhem eller airbnb.
Tågen körs av METRA och tar inte ut en heldagsbiljett 10 usd, som du kan använda på vanlig tunnelbana eller bussar.
Du kan alltid köpa biljetter från en biljettmaskin på stationen, där du kan betala med kort eller kontanter. Biljetten kontrolleras sedan på klassiskt vis av konduktören på tåget. Om du reser från en station där det inte finns någon automat kan du köpa din biljett av konduktören utan extra kostnad, men endast med kontanter.
Enkelbiljetter börjar på 4 usd och ökar beroende på avstånd upp till ca 8 usd. På helgerna kan du köpa en biljett för 10 usd, med vilken du kan åka obegränsat på alla METRO-tåglinjer under båda helgdagarna.
Du kan också köpa enskilda biljetter på METRA-tåg via Ventra-mobilappen. Visa bara upp biljetten på din mobiltelefon för konduktören vid incheckningen.
För mer information, besök den officiella webbplatsen metrarail.com.
Delade cyklar
Idag har kanske alla moderna metropoler ett system för cykeldelning, och Chicago är inget undantag.
Det finns en tjänst som heter Divvy Bikes, som har stationer utspridda över hela staden. Vid varje station kan du betala för din cykel med kreditkort eller via Divvy Bikes mobilapp, och en kod genereras för att låsa upp låset.
- 1 usd för att låsa upp din cykel + 0,18 usd för 1 minuts cykling
- 18,10 usd "Day Pass" - men endast giltigt i 3 timmar, därefter + 0,18 usd för 1 minuts cykling
Taxi och appar för samåkning
Traditionella taxibilar samt Uber- och Lyft-appar är vanliga i Chicago.
En resa med Uber eller Lyft är vanligtvis 10-20 % billigare än en vanlig taxi, och väntetiderna i centrum är mycket korta.
Om du föredrar att åka med en klassisk taxi är det bara att vinka till en bil på gatan. Det är mycket säkert att åka taxi i Chicago och du kan alltid betala med kort. Bedrägerier mot turister från taxichaufförer är mycket sällsynta.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...