Kangia Classic Helicopter - flygning över en isfjord på Grönland

Ilulissat är Grönlands mest besökta stad - en eteriskt vacker 40 km lång fjord som toppas av världens näst mest produktiva glaciär.
Och den bästa utsikten över Ilulissat Icefjord är definitivt från luften.
För första gången i mitt liv satt jag i en helikopter och upplevde den legendariska Kangia Helicopter Tour - en 1,5 timmars upplevelse med ett kort stopp precis vid glaciärens mynning i fjorden.
Hur man bokar en flygning och hur mycket det kostar
Sightseeingflyg med helikopter utförs av Air Greenlands charteravdelning och måste alltid bokas online, helst via den officiella webbplatsen arcticexcursions.com/helicopter-tour-kangia-classic.
Den goda nyheten är att helikoptrarna också flyger under lågsommarmånaderna (april, maj, oktober), inte bara från juni till september. De flyger varje dag utom söndag 3-5 gånger om dagen.
Kangia Helicopter Classic är förmodligen den dyraste aktiviteten du kan betala för på Grönland (om man inte räknar med flerdagsvandringarna i inlandet).
Priset är detsamma oavsett säsong och datum och för en person är det 540 euro.
Men om du tänker på det som att ta dig från A till B? Nej, inte en chans. Det här är en unik upplevelse som inte kommer att upprepas.
Osäkert väder och bokningar i sista minuten
Flyger du på morgonen eller eftermiddagen? När blir ljuset bättre? Och viktigast av allt! Hur blir det med vädret? När du har bokat en flygning kan du inte avboka den om inte flygbolaget självt avbokar den (till exempel på grund av dåliga flygförhållanden).
Problemet är att det i stort sett inte finns några tillförlitliga långsiktiga väderprognoser på Grönland.
Relevanta prognoser fungerar bara 1, max 2 dagar i förväg. Och om jag ska betala 540 euro för en sådan upplevelse vill jag ju inte att upplevelsen ska förstöras av dåligt väder i slutändan, eller hur...
Men om jag väntar med bokningen till sista minuten, kommer det då att finnas några platser kvar?
Ett tufft dilemma.
Till slut kunde jag inte hålla ut och bokade flyget fem dagar i förväg medan jag fortfarande befann mig i Ottawa i Kanada, via vilket jag reste till Grönland.
Sanningen att säga var det onödigt. Det fanns lediga platser på flygdagen, men jag var på Grönland under lågsäsongen i slutet av maj, och särskilt under juli och augusti kan platserna ta slut.
Piloten berättade dock att det vanligtvis inte är några problem att boka en flygning 1-2 dagar före avgång, även under sommarsemestern, vilket jag definitivt skulle göra nästa gång.
Jag bokade via tidigare nämnda arcticexcursions.com.
Dag D: mulet och snö
Väderprognosen 5 dagar före avresan, när jag bokade resan, utlovade klart, soligt och vindstilla.
Redan kvällen före flygningen visade prognosen på mestadels molnig himmel, och på morgonen vaknade jag upp till blåsigt väder med stålgrå moln och enstaka snöfall.
Men ingenting är så illa som det först verkar.
En problemfri resa till flygplatsen
Enligt instruktionerna i e-postmeddelandet är mötesplatsen precis utanför World of Greenland-kontoret i centrala Ilulissat ( här).
Jag valde det första morgonflyget kl. 9.00, och mötet i centrum är alltid 30 minuter före planerad avgång.
Jag är den första och, som det visar sig senare, den enda på plats. Lyx!
Jag möts av en trevlig receptionist, det finns gratis vatten och kaffe i receptionen, men jag behöver inte vänta 5 minuter innan en chaufför och hans skåpbil dyker upp.
Det tar cirka 10 minuter att komma till Ilulissat flygplats, där reguljära reguljära flyg och sightseeingflyg avgår från.
I avgångshallen väntar jag och chauffören på att helikopterpiloten ska komma och hämta mig när helikoptern är klar.
Jag går inte igenom några säkerhetskontroller.
Helikopter bara för mig - plats bredvid piloten
Med en liten försening hämtar piloten mig i flygplatsens lobby och jag är egentligen den enda deltagaren på morgonflyget.
Medan vi går längs asfalten får jag en genomgång av rutten av piloten och när vi kommer fram till den skinande nya helikoptern Airbus AS350 får han också en detaljerad säkerhetsgenomgång.
Jag tackar mentalt ödet för att jag bokade morgonens första flygning och verkligen är ensam.
Helikoptern är konstruerad för 5 passagerare - det bästa sätet är precis bredvid piloten, det förstår jag. De övriga 4 platserna är i den bakre raden, men endast 2 passagerare sitter vid fönstret och de övriga 2 sitter i mitten.
Interiören är liten, så utsikten kommer att vara möjlig från mittplatserna, men platsen bredvid piloten är helt enkelt den bästa av alla!
Väl på plats blir jag förvånad över hur bekväma sätena är och hur mycket benutrymme jag har.
Strax före start får jag ta på mig ett headset med mikrofon för att kunna kommunicera med piloten.
Väl på landningsbanan försäkrar piloten mig om att jag kan filma och ta bilder av precis vad som helst under hela flygningen.
En förvånansvärt bekväm flygning i arktiskt väder
När jag startar motorerna skakar helikoptern något men är förvånansvärt tyst.
Jag har flugit över 720 flygningar i konventionella flygplan, men det här är första gången i en helikopter, så jag är verkligen nyfiken på hur det känns.
Nu lyfter vi från marken! Och även när jag tar av mig öronsnäckan en aning är ljudnivån behagligt låg.
Under de första 10 sekunderna av flygningen håller vi oss nära marken och går över landningsbanan. Sedan börjar det!
Helikoptern lutar framåt och vi är brant framåt. Vilken otrolig känsla! Jag känner kraften från rotorn, men jag inser också hur otroligt bekväm flygningen är.
Inga vibrationer, ingen turbulens. Inte vid start, inte under flygningen, inte vid landning.
Väderprognosen från igår kväll ljög inte. Vi är på väg in i en mulen himmel, de första snöflingorna syns på glaset, men fönstren är uppenbarligen uppvärmda, så trots detta är utsikten genom dem bra.
Vi håller oss precis under molnen, så jag går inte miste om den fantastiska utsikten över isfjorden heller.
Vi landar vid glaciären.
Flygningen till fjorden tar cirka 30 minuter. Därefter landar vi inom synhåll för Jacobshavn-glaciären. Här ångrar jag för första gången det dåliga vädret lite, eftersom den vita ismassan mot den gråvita himlen smälter in något.
Vi landar på den klippiga delen av berget, där det är en 30-minuters paus under vilken jag kan gå fritt runt i området.
Terrängen är bekväm att gå på, men det är definitivt en bra idé att ha vinterkängor på sig. Det har precis börjat snöa och temperaturen sjunker till under -3 °C.
Man kan knappt se glaciären, men jag är ändå helt överväldigad. Soligt hade säkert varit bättre, men det här har den rätta arktiska känslan!
Jag går runt helikoptern, filmar, tar bilder och småpratar med piloten om hans arbete och liv på Grönland.
Piloten försäkrar mig att om jag fryser kan jag gömma mig i helikoptern när som helst. Det finns ingen anledning att vara ute i hela 30 minuter, men jag gör det bästa av det.
Flygningen tillbaka med den spektakulära cirklingen
Vädret håller på att bli lite bättre, åtminstone i den meningen att molnen är högre och att det har slutat snöa.
Flygningen tillbaka går längs den motsatta (södra) sidan av fjorden och tar cirka 30 minuter igen.
Är det ens värt att beskriva det otroligt eteriska landskapet? Döm själv:
Staden Ilulissat är redan i sikte, och det finns ett stort isflak där fjorden går in i Diskobukten. Mycket större än alla de andra.
Piloten pekar ut det för mig och frågar om det är okej att jag gör en brantare sväng runt det. Naturligtvis är det det!
Det var en fantastisk avslutning på flygningen.
Under landningen på Ilulissat flygplats är jag återigen glad över att ha min privilegierade plats precis bredvid piloten eftersom han har landningsbanan för sig själv.
Resan tillbaka till hotellet
På flygplatsterminalen väntar chauffören och hans skåpbil på mig igen.
Jag kan välja vart jag vill bli skjutsad, transfer ingår till valfritt hotell i staden.
Jag kliver av i centrum eftersom jag vill shoppa lite mer vykort och souvenirer och Icefiord Hotel som jag bor på ligger cirka 15 minuters promenad från centrum.
Var det värt det?
Vädret var inte så bra. Priset 540 euro för en 1,5 timmes aktivitet är ganska högt. Så var det verkligen värt det?
Jag har inte lång tid på mig att tänka på det. Definitivt!
Mitt livs första helikopterflygning, utsikten över ett landskap som jag aldrig tidigare sett och att gå inom räckhåll för en glaciär är helt enkelt upplevelser som aldrig kommer att tas ifrån mig.
Och det är väl därför vi reser, eller hur?
Praktiska tips för slutet
- Ta bara med dig en liten ryggsäck som får plats mellan benen (med dryck, kamera och mobiltelefon i).
- Du behöver inte skriva ut din bokning eller visa upp dina dokument - det räcker med att du anmäler dig på kontoret i centrum.
- Vindtäta kläder är perfekt, eftersom det ofta blåser kraftigt vid glaciären.
- Vandringsskor är inte nödvändiga, terrängen runt glaciärens landningsplats är bekväm för promenader
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...
2 kommentarer

Jag har varit i Gronsko tidigare, men tyvärr tyckte jag inte om det ur denna synvinkel. Priset är en riktig racket, men det måste ha varit en upplevelse för livet. Tack så mycket för recensionen!
Du kan ta en helikoptertur mycket billigare och det finns ingen anledning att spendera för mycket pengar - till exempel i Brasilien kostade en sightseeingflygning över Iguazu-fallen för några år sedan cirka 1.700 CZK/person.