Air China | Wien - Peking | Airbus A350 (Business)

Du ser Air China mycket ofta här på webben, tack vare sina mycket låga priser, inte bara till Östasien. Under mars och april 2025 flög jag totalt 4 flygningar med dem ombord på Airbus A350-900, Airbus A330-300 och Boeing 737-800. Idag ska jag försöka visa dig hur man flyger business class på detta flygbolag på deras A350.

Grundläggande information

Open-Jaw-biljetter köptes för rutten Wien - Beijing Capital - Tokyo Haneda / Naha - Beijing Capital - Wien. Biljetten köptes direkt från flygbolaget och trots att det inte var den enklaste bokningen gick allt bra.

Flyg från Budapest är generellt sett billigare, men det är en nyare Airbus A350 med en modernare kabin som flyger från Wien istället för Airbus A330 som flyger från Budapest. I det här fallet fokuserar jag bara på A350.

Hittills har Air China 30 A350-90 i sin flotta på 504 flygplan, som finns i två konfigurationer. Skillnaden är dock bara i Business Class-sätena. Alla flygplan har 256 säten i ekonomiklass av typen Recarro CL371 i en klassisk 3-3-3-layout med 79 cm sitthöjd och 45 cm sittbredd. Varje säte är utrustat med en pekskärm för underhållning och en laddningsportal.

Premium Economy på alla Air China A350 har 24 Collins Aerospace MiQ-säten i en 2-4-2-konfiguration och erbjuder särskilt mer bekväma säten med 99 cm sitthöjd och 47 cm sittbredd.

I business class finns det alltid 32 säten, men med två olika kabiner. Jag provade naturligtvis båda. Den första kabinen erbjuder Recaro CL6720-säten i standardkonfigurationen 1-2-1, som kan fällas ut horisontellt med en längd på 172 cm. Det finns ingen pekskärmsunderhållning eller laddningsuttag. Den andra och modernare kabinen erbjuder samma konfiguration, men med Collins Aerospace Super Diamond-stolar, som är lika långa i horisontellt läge, men som totalt sett ger ett mycket modernare och fräschare intryck. Bredden på dessa säten är 53 cm.

Rutt Flygplanstyp Sittplats Flygtid
Wien - Peking huvudstad A350-900 13A 8:54
Peking - Tokyo Haneda A330-300 14L 3:02
Naha (Okinawa) - Peking huvudstad 737-8 3C 3:36
Peking huvudstad - Wien A350-900 13L 9:56

Incheckning

Air China är känt för sin problematiska online-incheckningsprocess för icke-kinesiska passagerare. Jag använder dock inte online-incheckning om det inte är nödvändigt och Air China, som är ett fullfjädrat nationellt flygbolag, erbjuder gratis incheckning på flygplatsen för alla sina passagerare. Incheckningen i både Wien och Naga gick smidigt och relativt snabbt. I Okinawa var dock Economy lite längre och ganska långsamt, men inget utöver det vanliga.

Loungen

Loungetillgång ingår i biljetten och i Wien besöker vi Austrian Lounge - en lounge som egentligen inte är värd att nämna. Ett par stolar, grundläggande förfriskningar. Det finns sittplatser, det finns drycker, det finns mat, men mycket undermåligt från allt.

Loungen förtjänar ett betyg på 5/10. Den förolämpar inte, den imponerar inte.

Det finns en Air China-lounge i Pekings Business Transit Zone, och den är bara något bättre jämfört med Wiens flygplats, men med tanke på flygplatsens och flygbolagets storlek är den helt otillräcklig. För det första är den mycket förhistorisk och för det andra är den ganska svag när det gäller förfriskningar. Lite bättre än Wien, men jag måste ta hänsyn till den lokala hubbens annorlunda dimension. För mig är det en liten besvikelse. 4/10

Hittills har loungen på Naze varit helt adekvat. Flygplatsen här är ungefär lika stor som den i Prag, men man kan anta att det kommer att vara nästan inga affärsresenärer utan uteslutande semesterfirare. För dem är loungen helt adekvat. Perfekt ren, tillräckligt stor (det finns verkligen få människor), drycker, även om de är begränsade, är helt bra. Intrycket förstörs lite av läskmaskinen, men det är en helt obetydlig sak ur min synvinkel och faktiskt är det förmodligen lite mer miljövänligt. Loungen på Naze förtjänar enligt min mening en solid 6,5/10 i betyg, självklart med hänsyn till destinationens natur.

Ombordstigning

Air Chinas ombordstigning klarade inte riktigt betyget någon av gångerna. Ja, räknarna för prioriterade och icke-prioriterade passagerare tas bort vid varje ombordstigning, men det är det ingen som bryr sig om. På resan från Peking till Wien släpptes vi till och med in senare än den oprioriterade kön. Det faktum att Air China gör ombordstigning genom båda dörrarna var åtminstone en liten tröst. Sammantaget var det dock en mycket svårhanterlig process. En sådan enkel sak att göra. 3/10.

A350-900-kabinen med Super Diamond-säten

Den första flygningen genomfördes med en relativt ny, 6 år gammal, Airbus A350-900. Det första som slår mig är den vänliga hälsningen från besättningen och navigeringen till sätet. En bra start.

På rutten Wien-Beijing-Capital flyger vi med en Airbus A350 med registreringsnummer B-307C, som är utrustad med Super Diamond-säten. Dessa säten används också på utvalda Qatar Airways, British Airways, Aer Lingus, Hainan Airlines och China Airlines, för att nämna några. De är därför ganska vanliga. 1-2-1-layouten är mycket bekväm. Även om varje säte har tillgång till gången, är nackdelen att sätena roterar så att fönstret är ganska långt från ditt huvud.

När det gäller renlighet har jag inget att klaga på. Jag körde en vit trasa över allt och det plockade inte upp någonting heller.

Ett 6 år gammalt plan är egentligen ganska nytt, men för kabinen är det vanligtvis redan i andra halvan av sitt liv och det fanns redan några tecken på slitage. Detta var dock normalt slitage från användning och ingenting saknades.

IFE

Det enda mindre problemet var med underhållningssystemet med pekskärm. Utbudet av filmer och TV-program var adekvat, men den stora majoriteten är kinesiska produktioner som inte verkar tilltala västerländska resenärer särskilt mycket. Västerländskt producerade filmer och serier finns, men i mycket mindre utsträckning. Så utbudet är inte bländande, men det räcker i en nödsituation.

Problemet var snarare kvaliteten på skärmen, vars reaktionsförmåga var otillräcklig. Det var ofta hackigt och särskilt beröringsdetekteringen var extremt opålitlig.

Musiken här var uteslutande kinesisk. Med några få album med klassisk klassisk musik och ett album av en västerländsk artist.

Det fanns cirka 6 videospel totalt, varav 5 var rena barnspel och ett kortspel.

Sammantaget kan du inte lita på underhållningssystemet här och om du behöver lite underhållning och du inte kommer att sova under flygningarna rekommenderar jag att du har en bok eller din egen enhet med musik, filmer eller spel.

Bekvämligheter

På kvällens flygning fanns det några små bekvämligheter som väntade på oss vid sätet under ombordstigningen. Dessa inkluderade en kudde med bomullsöverdrag, ett Amenity Kit, några tidningar och broschyrer, en flaska vatten, boardingtofflor och sist men inte minst inte en filt utan ett riktigt täcke. Naturligtvis finns det också hörlurar, som inte bländar men inte heller förolämpar. Pyjamas i business class erbjuds inte av Air China nuförtiden.

Amenity Kit är från det franska varumärket L'Occitane en Provence. Tyvärr är förpackningen gjord av plast. Förpackningen innehåller grundläggande tandhygienprodukter - en tandborste och tandkräm. Fuktighetskräm, kroppslotion, kam, sovmask och öronproppar. Toaletten innehöll också ansiktsvatten och fuktkräm. Tyvärr ingick varken munvatten i Amenity Kit eller på toaletten.

Personal ombord

Som jag skrev ovan - kabinpersonalen var mycket tillmötesgående och vi blev omhändertagna från det ögonblick vi gick ombord. Hälsar, sätter sig, erbjuder snabbt välkomstdrinkar, packar upp tofflor från förpackningen, erbjuder ett menykort och förklarar sedan det och förstår menyn helt. Perosnalen ombord var mycket över genomsnittet, men på dagens flygning med en något svagare behärskning av engelska. Inte illa, men förmodligen lite svagare än jag skulle förvänta mig av kabinpersonal på en internationell flygning med ett stort flygbolag.

Service var snabb, jag avslutade knappt min drink och erbjöds en påfyllning eller en annan dryck. Matservicen var också snabb. Jag har verkligen inga större klagomål på flygvärdinnorna och måste ge dem ett mycket positivt betyg.

Förfriskningar

Under denna nästan 9 timmars flygning görs måltidsservice två gånger. Lunch/middag för katten efter start och frukost 2 timmar innan landning, vilket man kan tacka nej till då personalen frågar på gammalt hederligt vis om man vill bli väckt om man sover eller inte.

Det finns alltid ett urval av västerländsk och kinesisk mat. Eftersom detta är ett Rhine-flygbolag väljer jag naturligtvis Rhine-alternativet. Och också för att jag vill testa om kinesisk mat på kinesiska flygbolag verkligen är så äcklig som recensionerna på intrnet beskriver den.

För eftermiddagsservicen fanns det ett val av västerländskt nötkött eller General Tsos kinesiska kyckling. Som en överraskning finns det tre saker rakt upp och ner - en smakrik laxpannkaka, en sellerisallad med ett yam-öra och en majssallad med, och jag är inte säker nu, antingen blötlagda pinjenötter eller blötlagda korn. Jag kunde verkligen inte identifiera det. Huvudrätten serverades med ångat ris, shiitake-svamp och grönsaker. Och överlag var det inte alls illa. Salladerna imponerade inte direkt på mig, men laxpannkakan och huvudrätten var bra. Det är definitivt inte den bästa måltid jag någonsin har ätit på ett flygplan, men jag måste erkänna att jag förväntade mig mycket värre och i själva verket njöt jag ganska mycket av den. Till efterrätt bjöds det på klassikerna, nämligen fruktbitar och även den traditionella österrikiska strudeln med kanelvispad grädde. Strudeln var inte dålig, men det är inte en efterrätt som bör serveras på ett flygplan.

När det gäller frukosten fanns det också ett val mellan ett västerländskt och kinesiskt alternativ. Den västerländska frukosten såg extremt tråkig ut och bestod av vanliga omeletter, cornflakes och bakverk med sylt. Den kinesiska frukosten serverades med nudelsoppa och... caesarsallad? Förutom att caesar inte riktigt hör hemma till frukost så var den äcklig. Mycket bitter (de serverade hela blad) och krutongerna var uppenbarligen inte krispiga, utan sega. Men kanske var det en österrikisk tidsmiddag? Jag har ingen aning om det. Å andra sidan var nudelsoppan full av nudlar, skaldjur som bläckfisk, kammussla och vit fisk. Soppa till frukost? Atypiskt för européer, vanligt i Asien. Men smaken var mycket god. Dessutom fanns det ett urval av klassiska bakverk med smör och en liten skål med frukt. Räknar inte Caesarsallad, hon var mycket överraskande på denna Air China-flygning. Det är inte en gastronomisk upplevelse, men inom kulturernas gränser och skillnader ser jag det som en bra kompromiss.

Några frågor kvar?

Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...

0 kommentarer

Logga in på Cestee

... den globala resegemenskapen

Fortsätt med Facebook

Har du inte ditt resekonto än? Registrera dig