Air Greenland flyg

Det bästa priset för biljetter kan köpas direkt via airgreenland.com. Men med ökande konkurrens från SAS och Icelandair rekommenderar vi alltid (särskilt på internationella flygningar) att jämföra priser, till exempel via skyscanner.com.
När ska man köpa biljetter och priser
Priserna är mest volatila på internationella flygningar mellan Danmark och Grönland eller mellan Island och Grönland.
På dessa rutter är det värt att bevaka priserna cirka 6-7 månader innan du planerar att resa och, om du har ett fast datum, köpa minst 3-4 månader i förväg.
För inrikesflyg rör sig priserna vanligtvis inte så mycket.
Priserna för inrikesflyg inom Grönland är mycket höga och till exempel kostar en tur- och returresa från Nuuk till Ilulissat på 1,5 timmar normalt cirka 700 euro.
Specialerbjudanden är vanligast på flyg från Köpenhamn där priset för en tur- och returresa undantagsvis kan sjunka under 500 euro. Standardpriserna är dock mer benägna att ligga över 900 euro.
Jämför även priser med andra flygbolag
Biljettklasser
På de små flygplanen De Havilland Dash-8 erbjuds endast ekonomiklass, medan Airbus A330-800 även erbjuder business class.
Biljetterna är indelade i flera prisklasser, som främst skiljer sig åt när det gäller flexibilitet eller valet av en gratis sittplats.
Air Greenlands destinationer
Flygbolaget har ett mycket tätt nätverk av rutter runt Grönland, där det har ett absolut monopol att verka.
Air Greenland flyger till alla offentliga flygplatser och helikopterflygplatser på Grönland.
Huvudbasen, varifrån de flesta inrikes- och utrikeslinjerna utgår, är Nuuk GOH-flygplatsen.
Air Greenlands internationella rutter
Flygbolaget trafikerar för närvarande följande reguljära internationella linjer:
- Från NuukAirport
- Köpenhamn CPH
- Keflavík KEF
- Aalborg AAL (sommarsäsongstrafik med leasade Boeing 737-flygplan)
- Billund BLL (sommarsäsongstrafik med leasade Boeing 737-flygplan)
- Iqaluit YFB (säsongsbetonad trafik sommartid)
- från Kangerlussuaqairport
- Köpenhamn CPH (sommarsäsongstrafik med en leasad Boeing 737)
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...