Mai Khao Beach

Ett paradis för flygentusiaster, älskare av långa promenader på sanden och simning på den föräldralösa stranden ligger på öns nordvästra kust nära Phuket HKT flygplats.
Hur kommer man till stranden och var är den bästa utsikten över flygplanen?
Simma och titta på flygplan
Mai Khao Beach är en av de mest kända på Phuket eftersom den passerar precis vid landningsbanan på den lokala flygplatsen.
Flygplan landar eller lyfter därför strax ovanför stranden. Det finns plan som landar nedanför, men det är också en fantastisk upplevelse att se plan lyfta. Huruvida man landar eller lyfter över stranden ändras ofta under dagen beroende på vindriktningen.
Du kan se flygplanen direkt under deras flygbana på landningsbanans mittlinje.
Själva Mai Khao-stranden är löst sammanlänkad med Nai Yang-stranden i den södra änden och tillsammans mäter den över 7 km, vilket gör den till den längsta stranden i Phuket.
Stranden är extremt populär för långa promenader, men också för bad, eftersom du praktiskt taget är ensam här förutom en smal remsa runt landningsbanan.
Det enklaste sättet att hålla koll på aktuell flygtrafik är via flightradar24.com.
Faciliteter på stranden
Mai Khao Beach ligger utanför de stora semesterorterna och är helt utan bekvämligheter i nästan hela sin längd.
Små strandbistroer finns bara strax norr om landningsbanan (ca 150 meter).
Om du vill ta ett dopp på stranden före flygresan får du räkna med att det inte finns några duschar. Tyvärr finns det inte heller några sådana i flygplatsterminalen.
Hur tar man sig till stranden?
Närmaste punkt till flygplatsens observationsplats är vid ingången till Sirinat National Park i södra änden av Mai Khao.
Du kan komma hit till fots från flygplatsen på 20 minuter längs en gångväg (ruttkarta på en.mapy.cz) efter 2 km.
Du kan också ta en taxi till stranden från norr, där du når flygplanets observationsplats efter 250 meter.
Närmaste busshållplats finns vid flygplatsens terminaler (2 km).
Vad man kan se runt omkring
Upptäck alla platser att se i Phuket.
Några frågor kvar?
Om du har några frågor eller kommentarer om artikeln...